14 september 2015

Aloha fra Hawai´i!

BIG ISLAND

Det var en humpete start fra fastlandet. Nesten fire timers forsinkelse, og det gjorde at jeg ble booka om til et annet flyselskap, og med påfølgende manglende baggasje. Men fikk yndlingsbilen da, om ikke annet (en charger)

Hadde hurtigtørkende t-skjorte, og vasket den og trusa i vasken med shampoo. Trusa hang jeg på henger i takvifta, og det tok ikke lang tid før den var tørr. Endte opp med å gjøre det samme med skjorta også, den var visst ikke veldig hurtigtørkende! Kanskje det har noe med 87% luftfuktighet å gjøre? Hvem vet!

Dagen etter tok jeg en snartur nordover på øya, men stakk innom for å bytte bil først. Skranglete (moderne terminologi for at et eller annet er gærnt!) bil ble byttet ut med en kjip Nissan, men uten skrangel, og da må man være fornøyd eller? 
Fikk også baggasjen min, 1,5 døgn etter avreise, uten problemer. 
Skal si det var greit å få bytta litt klær, spesielt fra tjukk bukse til shorts (en million grader her!)

Grunnet venting på baggasje ble det ikke veldig mye kjøring første dagen, men det ble nattdykk! SATAN (beklager på det dypeste denne horrible språkbruken!) så helsikkes bra. Jeg har ALDRI vært på et så bra nattdykk ever!!! Det var helt sinnsykt! 8 stykk manta, hvorav den største var på fire meter!
Vi brukte sterke lykter og de tiltrekker plankton som tiltrekker mantaene... Og jeg skal si det det holdt show! Jeg måtte dykke flere ganger, og de nærmeste danset rundt i lyset med den store munnen åpen og koste seg med maten. 
Forsmak på mørkets herskere

Regnbue etter første dykk, og før manta-madness



Mantamadness... its on!

Dinnertime!

Like they're dancing

Enderesultat. Lykkerus med tomt batteri og fullt minnekort!

Lighthouse
Påfølgende dag, i lykkerus av mantagalskapen, satte jeg snuten sørover. Jeg var på usa´s sørligste punkt, vulkan Manau Kea og til Hilo på østkysten.
Hawaii volcanic park
USA sørligste punkt



Så dro jeg over fjellet igjen til Kailua-Kona og hadde en bedre middag på Kona Brewery. Pizzaen smakte helt sykt bra, men desserten kan jeg si var noe for seg selv. Mer amerkansk kam man kanskje ikke få det? Bacon-chocolate-chip-cookie-pie! Ja, du leste riktig. Bacon på toppen av varm pai med is og krem. Hadde sikkert kunnet overlevt på denne i tre dager, men men. 


Skilt
Det var faktisk godt, selv om jeg må innrømme at jeg var særs skeptisk til å begynne med.
GAS


KAUA´I



Tidlig dagen derpå dro jeg til Kaua´i (med mellomlanding i Oahu). Det er ei betrakelig mindre øy, men ikke mindre å finne på!

Bilutleie-kaos endte opp med en fri oppgradering til bil uten tak, og det sier man jo ikke nei til.. selv om planen var en SUV, så har det gått relativt smertefritt med Camaro´n. Litt slitsomt er det å ha håret i strikk hele tida. Men noe må man ofre :P (for spes interesserte: ikke SS versjon, men fortsatt to potter bak). Og veldig tørst er den også (1,3 liter på mila)


Waimea canyon
Kaua´i er ei lita øy med en frodighet som kan imponere den mest hardbarka jordomseilende nordmann. Grønt og rødt så langt øye kan se. Og grønt betyr også mye regn. Og det har det vært. De tre første dagene har været vært mildt sagt skiftende, spesielt fordi noen orkaner har passert (langt unna, men har affisert været). 




View from Hanalei
Her finnes også plassen som har mest regn i hele verden: Wai´ale´ale
Samtidig er det veldig tørt på vestkysten. 
Rødt er det også over alt, og det er det røde jordsmonnet.. det sies at en halvkilo med dette kan farge 500 tskjorter.. Og det tror jeg på!

Det lukter også veldig godt her, kanskje fordi jeg har hatt kabriolet at jeg har merket dette, sikkert på grunn av de store blomster-trærne som er over alt. 

Var utrolig heldig siste dagen da, med knallvær og fikk helikopterplass også! Snakk om utsikt. Med musikk på øret (alt for passende til tider) ble til og med en hedning religiøs. Helt målløs faktisk!


Jurassic Park waterfall

Canyon in Na´Pali coast

Na´Pali coast


 O´ahu


Ble møtt av smilende Kelly på flyplassen. Hun henta meg og det var veldig godt å se henne. Og det var en etterlengted dusj i full fart før vi dro rett på vinsmaking. Jeg greide selvfølgelig å irritere den superseriøse «vinagenten». Jeg kan jo ikke noe for at jeg bare drikker italiensk rødvin (om jeg er i Norge da!)

Shave-ice kids
Dagen etter opp og hopp. Haleiwa første stopp, og shave-ice med kondensert mjølk. Helt fantastisk. Så var vi på en foodtruck og spiste Poke, en tradisjonell hawai´iansk rett med rå fisk (nesten som sushi) Ahi (som er tunfisk) med chillimajo og quinoa. Fantastisk! Dro så videre og kjøpte Haupia som er kokosnøtt-pudding, men som på Teds Bakeri på Nordkysten har laget en pai med sjokolade og krem på toppen. 


Beaching with poke










Cocopuffs er kjøpt


Og for å avslutte matlidenskapen: bakeri i Honolulu. Coco-puff. Som er vannbakkels med fyll inni (vi hadde grønn te og sjokkis) og en god smørje på toppen.

Visit to the Dole factory. Too many
tourist pictures.. thats the reason for the face
Matbonanzaen fortsatte dagen etter også. Med tradisjonel mat som Laulau, Lomi Salmon
Kalua Pig (nesten som pulled pork), Poi (taro) og Squid Luau til lunsj og Etiopisk sjuretters til middag. Det var nytt alt sammen og veldig veldig godt!

Etiopisk mat med Kelly og søstra
Vi avslutted middagseventyret hos Wings iskrem i Chinatown Honolulu, og det spiste Kelly og søstra popkorn-sjøgress iskrem, mens jeg spiste guava-habanero (sterk chilli). Helt rare kombinasjoner, men veldig godt.
Fønky iskrem

Poke















Og heldigvis har været holdt seg fint, og det gjør jo ingenting om det pøser ned avreisedagen uansett. Det var forøvrig også mat mat og atter mat. 
Det ble manapua (sursøt bbq gris bakt i deig), poke-ahi og spam (boksskinke) i et par forskjellige varianter!

Kelly er en perfekt vert, og med asiatiske gener i seg, veldig opptatt av bilder. Jeg har aldri hatt mer matbilder av meg selv noen gang.. haha..

Og jeg glemte nesten. Var en snartur innom Applestore på Waikiki, og fordi de ikke hadde delene inne til å se om de kunne fikse min lettere syke iphone, så fikk jeg en ny! Fantastisk! Bra uttelling totalt sett!

Mahalo (takk)



31 august 2015

Mexico med en dæsj av Florida

Big Ben: Only evidence that i
actually was in London
Etter en snartur i London stod Florida for tur. Ikke noe nytt, og tredje gangen jeg er der på ett år, men noe skal man jo bruke ferien på ikke sant? (Permisjonen begynner først i september) Så jeg tenkte å starte pent med å kræsje hos dykkevenn George. Som sagt så gjort.

Key Biscayne lighthouse!











Charger! Det var kjærra si det!





Ikke all verdens å rapportere om fra selve Miami. 
Bortsett fra litt lokal sightseeing, baseball 
og litt shopping da.  

Miami Marlins Baseballgame



Marlins vs Phillies

Key Biscayne Racoon!








Var en snartur nord i Florida, og landa på Jupiter (plassen, ikke planeten) for litt haidykking. Det var sånn passe artig og kommer ikke til å gjentas (vi så knapt hai, og båten jeg var på hadde et overbærende og nedlatende amerikaner som «styrmann».


Emerald Charters... Jupiter






Murky waters of Jupiter
Clear water, no sharks..
Silkyshark
















 George tok seg fri fra jobben og tok meg med ned til Mexico og Riviera Maya. Vi losjerte oss inn ved stranda i Tulum. Rustikk luksus er et beskrivelse ord. Bor i toppetasjen på en cabaña hvor frisk havbris kommer inn konstant. Terrassen har utsikt over ei bukt og ei strand. Og her koser pelikanene seg innimellom jakten på fisk. Det er også en hund her, som gjerne følger gjestene rundt på stranda. 

Tulum verandadrink!

Tulum secret Cove
Pelican på jakt
Dykkedag nummer en ble tilbrakt i cenote (nesten grotter), mens dag nummer to ble hvalhai-safari nordøst for Isla Mujeres (øy). Og det var en lang dag; 0500 ringte klokka. Opp og hopp, og vel etter 4 timer med kjøring og henting av folk og vi var vel på vei ut mot havet. Framme ved «foringsplassen» for disse majestestiske dyrene var det i alle fall 50 båter, fordelt på tja 20 hvalhaier.. (Av de vi kunne se da.) Litt urovekkende hvor nærme vi var dyrene, men de så ikke ut til å bry seg nevneverdig. 


Verdens største fisk!


De to neste dagene ble det Cozumel og Playa del Carmen dykking før vi avsluttet dykkefiestaen med to cenoter til i Tulum. 
Playa del Carmen Proteiner....
Nurseshark in Cozumel

UW selfie

Norwegian getaway, men en norsk rømling i front!


 

The pit
 
Dos Ojos #1

Dos Ojos #2

Grand Cenote

Quite the welcome to Temple of Doom!

Calavera #1


Calavera: layers of salt and fresh water!
Salt and freshwater, also called halo-cline

Calavera #3


Calavera, stairway from Doom!


Søndag er det retrett til Miami og tirsdag avreise til neste destinasjon. Har vel en video eller to å fikse før den tid. 

 Video fra turen kommer etterhvert! Hvis noen var i tvil. Jada, jeg har det relativt greit :)