09 oktober 2015

Chuuk (Truk)


Flying in.. reefs around the lagoon
Etter en nitrist dykketørke på et øyparadiset Palau, hadde jeg vel et godt døgn uten søvn før jeg landa i Chuuk (Truk). Chuuk er gruppe med 40 øyer omkranset av et ytre korallrev som beskytter mot vær og vind. De er en del av de Forente Stater av Mikronesia, og har et det høyeste innbyggertallet av de fire statene med 50 000 innbyggere. Mange av disse er også arbeidskraft fra Filippinene.


Førsteinntrykket, sånn i halveis koma, er at dette er en plass uten alt for mye infrastruktur. Det har visstnok vært ille de siste tiåret, og mens graving pågår og utbedringer loves, gror gresset godt der man liksom skal reparere veien. Når det regner, hvilket vi har hatt glede av, blir hullene til dammer og innsjøer, som bilene forsiktig «svømmer» seg gjennom. En fem kilometer tur fra flyplassen, til plassen jeg skal bo tar i alle fall en halvtime med all sikk-sakk kjøring og badeseansene. Jeg tror faktisk deler av veien i jungelen i Sumatra var bedre!


Vel nok om vei. Til tross for døgnvillhet, fikk jeg med meg noe av det som var å se på langs veiene. Det er kanskje ikke Chuuks stolthet, men må skrives hjem om. Det er umåtelig mengder søppel og spesielt bilvrak over alt. Det tørkes klær over en lav sko, eller et hvilken som helst bilvrak. Innrapporterte sightseeing observasjoner bekrefter også dette på andre øyer rundt omkring. Til tross for dette elende smiler og vinker folk til oss som kommer. Det er veldig hyggelig. 
View from my room.. not to shabby!
Photobombed sunset!












Det har selvfølgelig vært overraskende travelt å ha veldig lite å gjøre, og med stort sett to dykk per dag, og lite å gjøre etter klokken to på ettermiddagen, har jeg knapt rukket å skrive ned noen kloke ord til bloggen.
Det har for det første vært happy-hour fra 16-19 i solnedgangsbaren, og før det må man jo ha en pust i bakken (cowboystrekk). Litt margarita i solnedgang gjør at man blir sulten, så da blir det middag etter baren, og så litt internett i lobbyen om man er heldig nok til at det fungerer. Og plutselig så er klokka nærmere ni og da må gamle folk gå å legge seg. Vi begynner jo å dykke så tidlig som ni om morgenen må vite! Så, det var en fin oppsummering av rutinene her nede.

the boys!
Så tilbake til folka her, eller turistene må jeg vel si! Begynnelsen av turen ble tilbrakt stort sett sammen med en guttegjeng fra USA hvorav majoriteten var stasjonert i Japan. Det ble mye dykking og litt beskjeden (faktisk) drekking på kveldene. Artig gjeng å være sammen med. Etter det, har det hovedsaklig tilbrakt tid samme med en journalist og en fridykker som er så og si «jobbløs» som meg. Alt i alt, et hyggelig knippe mennesker å bli kjent med.



Så til dykkinga, og den starter med andre verdenskrig. Chuuk var en base for Japan under krigen. Midt ute i stillehavet var de godt beskyttet, både mot vær og fiender. Etter noe høytflyvende etterettning fra amerikanerne, ble lagunen bombet sønder og sammen av totalt 450 fly i midten av februar 1944. 
war-relics
Operasjon Hailstone resulterte i blant annet 50 senkte båter og flere fly. Japsene ble tatt på senga, og måtte kapitulere etter to dager.
Vrakene er stort sett rundt i midt av lagunen, og kan nås med en tank eller to, dog er noen av vrakene så dype at de knap kan iøyesees av menigmann. Mange av dykkene utenfor rekreasjonsgrenser for dykking, og det kreves dekompresjon på mange av dem (teknisk dykking) .
Tanks at San Fransisco Maru
Ernie and the propeller of the
Rio De Janeiro Maru
Machinegun
Betty Bomber
Jeg har vært på et godt utvalgt av tolv vrak og to-tre flyvrak. Vi har også vært på en robinson crusoe øy, med haidykk som var helt suverent. En annen høydare var tilfeldig snorkling med delfiner, som hang rundt oss og lekte i et kvarter. Personlig rekord må noteres med 2000 bilder og videoer på en times dykk med haiene.

Junky and Sam.. supreme dive guides!
Shark Island
Grey reefshark
Resting, hard life watching sharks
Hanging in the moment
Who needs a toothbrush?
Are you getting my right side???
how about now???
I want a cuddle
Jeg må også ha med et kapittel om trender. For bortsett fra flagrende skjørt og oversized kjoler på damene, er det en utprega hårmote bland mannfolka. Hale og hockeysveis-mote har mest sannsynlig aldri forlat denne plassen og kan observeres på rundt halvparten av den mannlige arten her nede.

Rat-tail, pony tale etc.. you name it..
they had it!
My version of the red moon
En ny trend er også tilkommet innenfor speedo-verdenen. Denne gangen en åletrang, (mistenkelig lik dameutgaven,med tiger-mønster) i lillafarger funnet på en middelaldrene fransk prototype i forbindelse med dykking (fyren hadde på våtdrakta merkelig lenge, så jeg fulgte spent med fra tribunen om hvilke «skatter» som kunne skjule seg, og det betalte seg!). Fikk smugtatt et bilde, men er mener jeg bestemt at fantasien har bedre effekt en et uskarpt bilde som man trenger forstørrelsesglass for å tyde!

Tenner er også en begredelig sak. Nesten alle fra 20 års alderen har en eller annen gulltann, om ikke hele rekka, og har du ikke det, har du knapt tenner. Har du tenner er sannsynligheten for at de er røde overhengende stor hvis du er mann, for da tygger du også betlenut.

Alt i alt et meget eksotisk opphold med mye rust (vrakdykking) og man kan trygt si at jeg er all «wreck´d out». Flott opphold, men ferdig med vrak for en stund!

22 september 2015

Yap

Yap er en av fire stater i Mikronesia (stillehavet) har 145 øyer og 11000 fastboende, 70 % av disse bor på "hovedøya".  Noen invandrere (arbeidere fra Filipinene). De har flere egne språk men det offisielle språket er engelsk. 
Tradisjonelle hus

Det er veldig lite som skjer her, og det er knapt nok et supermaked å se. Et par resturanter, som selvfølgelig har stengt lørdag og søndag, et vaskeri og en jernvare. Det er et sykehus her også, men var ikke å kikka på dette (I følge de som jeg dykka sammen med gikk jeg ikke glipp av noe)
Steinpenger

Alle tygger betelnut (slags nøtt), snus blekner i forhold det kan jeg bare si. Alle, damer så vel som men og til og med barn gjør dette.
Det morsomste er vel mannfolka som går rundt med vesker, de har ei flaske med limepulver (fra knust korall), pepperblad, tobakk og selvfølgelig nøttene.
En bag med dette koster 2 dollar og holder en dag.. Det er forøvrig den største eksportkilden deres (3-4 millioner dollar   i året).


Resturanten og resort til høyre
Jeg har bodd på Manta Ray Bay Resort ei uke og har trivdes med det. Hatt soloppgang som morgenunderholdning hver dag, og utsikt over lagunen. Selve resturanten er på en gammel skonnert som ligger ankra opp rett utenfor resortet. Det har det blitt god forpleining med mat og drikke, selv om jeg har hatt betratelig bedre fóring andre plasser jeg har vært på tur. Om det skal nevnes noe som må det være kokospai-kaka de hadde. Den var en høydare. 

Mange godbiter i butikken!

Dykkinga har vært litt blandet, mest fordi vi har dratt til plasser uten at det har vært noe å se i det hele tatt. Bare grumsete vann med liten sikt (etter at vi kom opp fra et av disse grumsete dykkene spurte en av amerikanerene om det var nattdykk vi hadde vært på!)

Men så har vi hatt supre mantadykk og ikke minst et helt sinnsykt hai-dykk som sikkert flere har sett bilder av publisert på facebook. 800 bilder og videoer ble det den dagen.. Det er rekord i senere tid. Kan trygt si at batteri og minnekort var realtiv tomt/fullt!
De fleste drar til Yap på grunn av Manta (rokker) men vi kom utenfor sesong, men endte vel opp med å se en god del likevel.
Siste dykkedagen ble kansellert for min det grunnet forkjølelse. Kjipt men sånn er livet.

Dr.dyregod med et av
kameraene
Utenfor sesong er det ikke bare for rokkene, med også turister generelt. Noen uker før hadde plassen vært helt pakka, mens vi var 7 dykkere og 14 militære (som gjør forefallent arbeid).
Har blitt kjent med to par fra USA. Og hatt det sosialt og trivelig med disse.
Amerikansk dykkedame

Kinesisk positur og testing av kamera

Crockodile fish

Grey reef shark

How you doin´?
de har ikke helt skjønt forskjellen
på kjønn her nede.


Grey and blacktips

Trøtt ama!

Shrimp on whipped coral
Pappeske fungere fint som skygge!
Dro fra Yap på lørdag og det var en morsom affere på flyplassen. To innsjekkingsskranker, ingen røntgenmaskin, så alt av baggasje, både innsjekka og håndbaggasje ble manuelt sjekket. De hadde en metalldetektor dog, den var nok ny fra sist en av amerikanene hadde vært der. De hadde wifi på flyplassen også, noe som var helt overveldene!
Dog måtte jeg flire når dama som skulle «boarde» oss rope opp forskjellige borardingklasser. Ble ikke kaos med fem boardingklasser og 10 stykker som skulle ombord.

Lei i avskjedsgave. Håndlaget
Er nå i Palau, og herifra blir den ingen blogg. Øret mitt har ikke vært samarbeidsvillig, og jeg har vært tørrlagt hele veien. 
Reiser til Chuuk/Truk Lagoon om noen få dager og lover blog derifra. 
Video fra Mexico og Usa kommer snart!

14 september 2015

Aloha fra Hawai´i!

BIG ISLAND

Det var en humpete start fra fastlandet. Nesten fire timers forsinkelse, og det gjorde at jeg ble booka om til et annet flyselskap, og med påfølgende manglende baggasje. Men fikk yndlingsbilen da, om ikke annet (en charger)

Hadde hurtigtørkende t-skjorte, og vasket den og trusa i vasken med shampoo. Trusa hang jeg på henger i takvifta, og det tok ikke lang tid før den var tørr. Endte opp med å gjøre det samme med skjorta også, den var visst ikke veldig hurtigtørkende! Kanskje det har noe med 87% luftfuktighet å gjøre? Hvem vet!

Dagen etter tok jeg en snartur nordover på øya, men stakk innom for å bytte bil først. Skranglete (moderne terminologi for at et eller annet er gærnt!) bil ble byttet ut med en kjip Nissan, men uten skrangel, og da må man være fornøyd eller? 
Fikk også baggasjen min, 1,5 døgn etter avreise, uten problemer. 
Skal si det var greit å få bytta litt klær, spesielt fra tjukk bukse til shorts (en million grader her!)

Grunnet venting på baggasje ble det ikke veldig mye kjøring første dagen, men det ble nattdykk! SATAN (beklager på det dypeste denne horrible språkbruken!) så helsikkes bra. Jeg har ALDRI vært på et så bra nattdykk ever!!! Det var helt sinnsykt! 8 stykk manta, hvorav den største var på fire meter!
Vi brukte sterke lykter og de tiltrekker plankton som tiltrekker mantaene... Og jeg skal si det det holdt show! Jeg måtte dykke flere ganger, og de nærmeste danset rundt i lyset med den store munnen åpen og koste seg med maten. 
Forsmak på mørkets herskere

Regnbue etter første dykk, og før manta-madness



Mantamadness... its on!

Dinnertime!

Like they're dancing

Enderesultat. Lykkerus med tomt batteri og fullt minnekort!

Lighthouse
Påfølgende dag, i lykkerus av mantagalskapen, satte jeg snuten sørover. Jeg var på usa´s sørligste punkt, vulkan Manau Kea og til Hilo på østkysten.
Hawaii volcanic park
USA sørligste punkt



Så dro jeg over fjellet igjen til Kailua-Kona og hadde en bedre middag på Kona Brewery. Pizzaen smakte helt sykt bra, men desserten kan jeg si var noe for seg selv. Mer amerkansk kam man kanskje ikke få det? Bacon-chocolate-chip-cookie-pie! Ja, du leste riktig. Bacon på toppen av varm pai med is og krem. Hadde sikkert kunnet overlevt på denne i tre dager, men men. 


Skilt
Det var faktisk godt, selv om jeg må innrømme at jeg var særs skeptisk til å begynne med.
GAS


KAUA´I



Tidlig dagen derpå dro jeg til Kaua´i (med mellomlanding i Oahu). Det er ei betrakelig mindre øy, men ikke mindre å finne på!

Bilutleie-kaos endte opp med en fri oppgradering til bil uten tak, og det sier man jo ikke nei til.. selv om planen var en SUV, så har det gått relativt smertefritt med Camaro´n. Litt slitsomt er det å ha håret i strikk hele tida. Men noe må man ofre :P (for spes interesserte: ikke SS versjon, men fortsatt to potter bak). Og veldig tørst er den også (1,3 liter på mila)


Waimea canyon
Kaua´i er ei lita øy med en frodighet som kan imponere den mest hardbarka jordomseilende nordmann. Grønt og rødt så langt øye kan se. Og grønt betyr også mye regn. Og det har det vært. De tre første dagene har været vært mildt sagt skiftende, spesielt fordi noen orkaner har passert (langt unna, men har affisert været). 




View from Hanalei
Her finnes også plassen som har mest regn i hele verden: Wai´ale´ale
Samtidig er det veldig tørt på vestkysten. 
Rødt er det også over alt, og det er det røde jordsmonnet.. det sies at en halvkilo med dette kan farge 500 tskjorter.. Og det tror jeg på!

Det lukter også veldig godt her, kanskje fordi jeg har hatt kabriolet at jeg har merket dette, sikkert på grunn av de store blomster-trærne som er over alt. 

Var utrolig heldig siste dagen da, med knallvær og fikk helikopterplass også! Snakk om utsikt. Med musikk på øret (alt for passende til tider) ble til og med en hedning religiøs. Helt målløs faktisk!


Jurassic Park waterfall

Canyon in Na´Pali coast

Na´Pali coast


 O´ahu


Ble møtt av smilende Kelly på flyplassen. Hun henta meg og det var veldig godt å se henne. Og det var en etterlengted dusj i full fart før vi dro rett på vinsmaking. Jeg greide selvfølgelig å irritere den superseriøse «vinagenten». Jeg kan jo ikke noe for at jeg bare drikker italiensk rødvin (om jeg er i Norge da!)

Shave-ice kids
Dagen etter opp og hopp. Haleiwa første stopp, og shave-ice med kondensert mjølk. Helt fantastisk. Så var vi på en foodtruck og spiste Poke, en tradisjonell hawai´iansk rett med rå fisk (nesten som sushi) Ahi (som er tunfisk) med chillimajo og quinoa. Fantastisk! Dro så videre og kjøpte Haupia som er kokosnøtt-pudding, men som på Teds Bakeri på Nordkysten har laget en pai med sjokolade og krem på toppen. 


Beaching with poke










Cocopuffs er kjøpt


Og for å avslutte matlidenskapen: bakeri i Honolulu. Coco-puff. Som er vannbakkels med fyll inni (vi hadde grønn te og sjokkis) og en god smørje på toppen.

Visit to the Dole factory. Too many
tourist pictures.. thats the reason for the face
Matbonanzaen fortsatte dagen etter også. Med tradisjonel mat som Laulau, Lomi Salmon
Kalua Pig (nesten som pulled pork), Poi (taro) og Squid Luau til lunsj og Etiopisk sjuretters til middag. Det var nytt alt sammen og veldig veldig godt!

Etiopisk mat med Kelly og søstra
Vi avslutted middagseventyret hos Wings iskrem i Chinatown Honolulu, og det spiste Kelly og søstra popkorn-sjøgress iskrem, mens jeg spiste guava-habanero (sterk chilli). Helt rare kombinasjoner, men veldig godt.
Fønky iskrem

Poke















Og heldigvis har været holdt seg fint, og det gjør jo ingenting om det pøser ned avreisedagen uansett. Det var forøvrig også mat mat og atter mat. 
Det ble manapua (sursøt bbq gris bakt i deig), poke-ahi og spam (boksskinke) i et par forskjellige varianter!

Kelly er en perfekt vert, og med asiatiske gener i seg, veldig opptatt av bilder. Jeg har aldri hatt mer matbilder av meg selv noen gang.. haha..

Og jeg glemte nesten. Var en snartur innom Applestore på Waikiki, og fordi de ikke hadde delene inne til å se om de kunne fikse min lettere syke iphone, så fikk jeg en ny! Fantastisk! Bra uttelling totalt sett!

Mahalo (takk)