06 juli 2016

Gorontalo and the whalesharks!

Left my travel-companion (Masha) after 3 months with a great deal of sadness. But the show has to go on, and after 3 weeks time I left Bali, and on my my to Makassar I shook off most white people too. Next destination was Gorontalo, north Sulawesi.


A week earlier I had contacted a man regarding diving, and he would also meet me at the airport. I did not remember the name of but had been recommended by an American girl who had lived just here a year, and dive here too. I sent a text message same day of arrival to this man, but no reply, and I was a little excited going out from the airport. I was probably not difficult to see, as the only white person, and the man who stood outside waiting for me (in the hoard of people), did "ok" signal (dive language), and was already a good start!

Dronephoto 
After some savage driving (of a local hero) I arrived at the 'hotel' nearly two hours later and 14 hours after I left Bali. The so-called "homestay" and was ok, but did not take long time before I realized that it was too noisy. With heavy traffic og also one of the guest going nuts at one point during the night, I decided to change to a more quiet hotel. Grand City Hotel was the winner, and yes it sounds much nicer than it is! Pink bed-curtains, bright pink walls and green kettle, it does not matter as it is about 150 percent less noisy !!

Beach access to the whalesharks
So enough of traveling and stuff! I was here for a reason, and it was diving. And what´s special here is the whale shark. The world's largest fish, (no teeth) lives of some of the smallest animals in the ocean. And was discovered by chance here. It just so happen that a shrimp factory just discarded the leftovers just in the ocean, and guess what, the whalesharks found a new food source. And some people found a new business.


A bit murky first encounter 


In total there are 13 individuals whalesharks here, in different sizes! Some of the biggest I think might be longer than a regular bus?! The first dive we had 6 of them around us, and even with poor visibility it was a true delight. A total of 4 days I had with them and with the viz improving considerably, I think I got a few good shots and videos!
Last day of snorkel also gave a different perspective, and it was not the nice kind. Disrespect of these huge but gentle giants, such as people thinking it was okay to stand and lie ontop of the whalesharks. (For the sake of it: is not ok!)

Little girl feeding from the boat

Fortunately I had the change to speak with the locals who organize this, and although Indonesians do not tend to speak «up» to each other, the language og money and future business, are language they do understand. Hopefully maybe this can become more sustainable in the future.

Unclose and personal!

Apart from whalesharks, I also dived along the coast in Gorontalo. Got seen some relatively good reef and made a very cool night dive. Visibility was so-so, but very happy with dives around here.

80% beach access to dives in Gorontalo.. not bad!
Coconut octopus on night dive
These mollusks are related to nudies apparently 

The city of Gorontalo is not very big, but not very accustomed to tourists either. It was Ramadan and it seems like everyone wakes up after the sun goes down. I went wandering in a shopping street with food stalls and various other options of buying cheap clothes and toys. Everyone wanted to say hello and greet me, and from being addressed as "hello Mister" in Papua and Maluku, I was here correctly addressed as Misses or Miss. Witch is not bad i have to say. They also seemed surprised that I could speak a bit of Indonesian. I do find it very entertaining and somewhat creepy that they all stare at me like Im a freakin circus-animal..

Clownfish

Gorontalo has delivered in more than one way! A fantastic place with incredibly nice people and some of the largest animals in the sea a few meters from shore. Simply an amazing place! A big thanks to Yunan, Nolde and Cecep who did everything to make sure I had a good time!

Underneath the surface

NORSK versjon!

Reiste med tungt hjerte fra min følgesvenn (Masha) gjennom 3 måneder, til neste stoppested. Mye «kvite» folk på Bali, men jeg ristet av meg det aller meste i Makassar. Destinasjon var Gorontalo som er nord på øya Sulawesi.

Jeg hadde avtalt ei ukes tid tidligere å møte en mann på flyplassen jeg ikke husket navnet på, men hadde fått anbefalt av ei amerikansk jente som hadde bodd nettopp her et års tid, og dykket her også.
Sendte en sms samme dag til denne mannen, uten å få svar, så jeg var litt spent når jeg var på flyplassen. Som eneste kvite personen på flyet var jeg nok ikke vanskelig å se, og mannen som stod midt imot meg og gjorde «ok» signalet på dykkespråket, var allerede en god start! Etter litt villmannskjøring (av en lokal helt) var jeg framme på «hotellet» nesten to timer senere, og 14 timer etter avspark fra Bali.

Plassen var en såkalt «homestay» og var i og for seg relativt greit, men tok ikke lange tida før jeg skjønte at det kanskje var litt i overkant bråkete. Og neste morgen, etter at en av gjestene klikka ila natta, og med tung trafikk utenfor fikk jeg byttet hotell. Til Grand City Hotel, og ja det høres mye finere ut enn det det er! Rosa kappelaken, lyserosa vegger og grønn kaffekoker som bruker lengre tid enn jeg har tålmodighet til for å varme vann! Uansett det er veldig mye bedre her, og cirka 150 prosent mindre bråkete!!

Another drone photo

Så nok om reise og sånt! Jeg var her for en grunn, og det var dykking. Og det som er spesielt her er hvalhai. Verdens største fisk, (uten tenner) lever av noe av de minste dyrene i havet. Og ble tilfeldig oppdaget her. Det har seg sånn at rekefabrikken ved stranda kastet ut avfall rett ut i havet og dermed var dette mat-grunnlag nok for hvalhaiene. Og da lokalbefolkningen skjønte at de kunne tjene penger på dette, ble det butikk!

Feeding

Totalt er det 13 individer, i varierende størrelse! Noen lengre enn en vanlig buss tror jeg! Første dykket hadde vi 6 stykker rundt oss, men sikten var heller dårlig. Men en fryd var det.
Og det ble totalt 4 dager med dem, 3 dykk og en snorkling. Og siktene i vannet bedret seg betraktelig, og frøkna her fikk noen bra bilder og videoer!

Såå stor i kjeften

Siste dagen med snorkel gav også et annet perspektiv, og det var ikke like hyggelig. Mangel på respekt av disse store, men skånsomme dyrene, og kanskje også «utdanning» gjorde at flere syntes det var helt greit å stå og ligge på hvalhaiene. (For ordens skyld det er det ikke ok!)

Fikk heldigvis snakket med lokal befolkningen som organiserer dette, og selv om indonesiere ikke har for vane å si fra til hverandre, er ordene: penger og framtidig butikk ord som de hører på og kanskje neste gang sier i fra til folk som «trår» over streken..

Nyskjerrig liten tass...:)

Bortsett fra hvalhaiene fikk jeg også dykket langs kysten i Gorontalo. Fikk sett noen relativt bra rev og gjort et veldig kult nattdykk. Sikten var så som så, men veldig fornøyd med dykkinga over alt!

Baby coconut octopus

Nudie

På den første bostedet mitt møtte jeg to karer litt nordfra her i Sulawesi. De var pratsomme og så var jeg, og vi endte opp å dra sammen med dem å se hvalhaiene første dagen. De møtte også noen bekjente og vi ente opp med å være hele sju stykker. Etter en times tid i vannet (jeg og en til som dykkere) var det plutselig kvelden og vi dro for å spise. Gul ris med fisk og grønnsaker pluss suppe.
Kjempegod mat, og jeg fikk ikke engang lov å betale. Dagen etter dro de sin kos, og jeg ble igjen alene. Tok motet til meg og gikk gatelangs i denne lille byen. Det var Ramadan og det virker som alle våkner etter sola går ned. Jeg gikk i en handlegate med mat-stander og diverse annet. De virker noget overrasket over at jeg kunne snakke litt indonesisk. Og alle vil hilse på. Fra å bli snakket til som «hello Mister» i Papua og Maluku, blir jeg her korrekt titulert som Missis og Miss. Det er ikke verst. Men litt i overkant er det når alle vil ta meg i hånda og de fleste stirrer med tallerkenstore øyne.


Gorontalo har levert, på flere måten. Fantastisk plass, med utrolig hyggelige mennesker og noen av de største dyra i havet bare få meter fra stranda! Fantastisk plass!

Bargibanti pygmy seahorse



Ingen kommentarer: