06 januar 2012

"Hverdagsliv" og litt fishy business

Dagene er late her på Sri Lanka, med temperatur på over 35 grader på dagtid og den noe svalere 28 grader på kvelden er det ikke mye man orker å gjøre. Det blir noe sol og bad, og mye skravling i ly av solen. Det er så varmt her at man rett og slett koker over i solen om man ligger for lenge. Jeg har hatt store planer om dra på stranda her, for nå går det faktisk an å svømme i havet, og det gjorde det ikke sist jeg var her grunnet for mye bølger. Men har jeg kommet så langt... Neida!

Jeg sover forøvrig hos naboen da alt er fullbooka her hos Hilary og Buddika... Det er helt greit, i alle fall soverommet, badet derimot! Jeg prøvde å gi beskjed om at jeg syntes at det skulle bli vasket før jeg kom, men jeg kunne ikke se noen forskjell. I utgangspunktet er jeg ikke særlig prikete, men å ha et nogenlunde rent bad er nå litt hyggelig da. Så jeg måtte ta saken i egne hender. Ustyrt med sri-lankisk vaskemiddel, type supereffektivt som du helst ikke bør får på hud eller klær, engangshansker og skrubb, ble det skura både vask, dass og gulv (burde tatt før og etter bilder egentlig). Og nå orker jeg faktisk å sette fra meg såpa på vasken.. heheh.

Når det er sagt, er mine nåværende husverter veldig hyggelige. De driver egen bedrift hjemmenifra og har ansatt flere jenter som lager fiskenett og fisketeiner til å fange reker i. Fotografen i meg var litt frampå en morning og jeg fikk lov å ta noen bilder...

Jentene lager reketeiner

Fiskemarkedet var tirsdagens mål, der utvalget var fra haier til barracuda og reker. Etter å ha kjøpt to kilo med ferske tigerreker til en pris som man betaler for smårusk av reker i Norge, var middagsplanene for kvelden klar.

Små babyhaier

Her blir småfisk kuttet med kniver plassert trygt mellom tærne. Den vesle
jenta er bare sju år gammel.


Fisk med så hardt skall at den måtte "strippes" før salg.
Legg merke til alle kråkene i bakgrunnen...


Gutta bærer fisk mellom rader av fisk som tørkes på bastmatter i sanda.


I påvente av middag dro vil til et hotell som het Ranveli. Flott og fint, sol og basseng, men det aller beste var de søte chipmunks (små ekorn) som vi håndmatet.

Først litt brus og så en sig?

Torsdag tok vi turen nordover til Kalpitiya.. Starten var sånn passe da vår sjåfør fikk ei bot for å kjøre for fort. Radaren viste 78 km/t, og fartsgrensa var angivelig 60. Og da ble det 28 kroner i bot, eller mest sannsynlig det samme beløpet i lomma på onkel politi.

Avslapning "on the road"

Hotell var ordnet dagen før, men det som var litt dumt var at ingen av oss i bilen som visste navnet på herligheten, og dermed kjørte glatt forbi dette på tur oppover. Etter å ha kjørt rundt på jordveier der vi måtte hoppe inn og ut av bilen for å komme over kratere og dumper i veien, kom vi frem til feil hotell, selvsagt.

En traktor gjør jobben når man blir hengede etter...


Litt frenetisk telefonvirksomhet, og enda mer humpetitten med bilen, så fant vi endelig hotellet, og der ble vi nøyaktig lenge nok til å se på rommet og teste ut toalettfasilitetene.. Mer møkkete enn der jeg bor nå, så det ble med med titten for å si det sånn! Synd jeg ikke tok noen bilder egentlig, for dette var noe av det merkeligste hotellet jeg har vært borti. Masse figurer i hagen og rundt om kring. En hvit hest foran inngangen, menn med maskingevær, havfruer, dådyr og sikkert flere ting jeg ikke fikk med meg.

Koselig velkomst ikke sant?

Så det bar ut på veien igjen, litt mat først før humøret sank til bunns, og så se etter hotell. Noe mer telefonisk virksomhet ble gjennomført, før det faktum at det ikke var noen vettuge hoteller og oppdrive i mils omkrets! En kort diskusjon og så ble nesa satt hjemover igjen. Vår to-dagers ferie i ferien ble en dagstur i stedet. Og ingen sure miner av det grunn, for vi har en backup-plan til helga!

1 kommentar:

Magnar sa...

Utrolig hva du opplever! Du er jammen flink til å få med deg alt hva livet ute i verden har å by på. Fortsett med det min kjære venn. Det er alltid noe man kan ta med seg videre. God tur! Håper det er mange opplevelser som venter på deg.