27 oktober 2015

Komodo

Et par ord om Filippinene før jeg fortsetter skrivinga om nok et dykkeparadis!
Jeg hadde en tidagers «ferie» fra reisinga, der jeg dro til Sabang sør for Manila. (Det var her jeg tok divemaster/dykkeleder for nesten to år siden). Med så mange kjente ansikter, både arbeidsfolk og faktisk også gjester, var dette akkurat som å komme hemmat! Det ble litt dykking, alt for mye rom (uten cola), mye god mat og skikkelig avslapning før ferden videre!
Kom meg akkurat ut før dårlig vær tordnet inn over regionen også!

Sunset in Labuan Bajo
Propellfly

Ei natt i Manila og ei på Bali, og et par flyreiser seinere, var jeg på øya Flores i Indonesia. Byen heter Labuan Bajo og er porten til Komodo´s nasjonalpark med berømt dykking og den berømte Komodovaranen. (Som er den største øgla i verden).  


I utgangspunktet trodde jeg plassen var alt for vanskelig å komme til, og alt for dyrt, men det viser seg å være overraskende «billig» til å være så bra dykking. Skulle gjerne vært på liveaboard her dog, men det er utenfor budsjettet akkurat nå. Dog var vi på en såkalt safari, med to overnattinger og tre dager dykking.

Hard days of diving!
Local kids
De vanlige dagene ellers går ut på å dra ut med båt tidlig på morran. Dagene ellers går hovedsaklig med til å dra ut med båt tidlig om morran. Nesten to timers putring før vi er på dykkeplassen. Og to timer hemma er det også. Og med dykk innimellom, jammen er man ikke hjemme før langt på eftan. Herlig å være ute på bøljan hele dagen!

Nightmarket for dinner. BBQ



Har spist og drukket veldig godt! Det er overraskende mange gode resturanter i byen, og planen om å spise mindre og mer sunt, har virkelig gått i vasken.

Nudie

Cuttlefish
Babas crinoid squat lobster



Sexy shrimp

BambooShark

Candycrab

Orangutangcrab

Hairy squat lobster

Crocodilefish

Crash-landed tired green turtle

Juvenile cowfish

Tory seahorse

Ladybug

Nudie

Picturesque dragonet

Lots and lots of fish!

Manta

More manta!

Spanish dancer

Blue ring octopus

Forøvrig kan jeg si at dykkinga her er eksepsjonelt bra! Sitat Marthe etter dykk: 
I dont need any drugs, I have diving! (btw, the fish looks like they are one steroids!)

Ingen kommentarer: