14 april 2012

San Juan del Sur og Semana Santa!

Hane på kyllingbuss!

UT på tur igjen! I påvente av pakka mi, som har latt vente på seg. Bestemte jeg med for å dra helt sør i Nicaragua. For å komme dit tar man et par busser, og jeg må si noe om transport her også. Det er et gjennomgangstema i bloggen min tror jeg. For det er også sånn her, som i resten av Latin-Amerika at når man tror det ikke går ann å dytte flere folk inn i bussen, går det likevel ann! Og om ikke så har man jo tak på bussen! Det som er mer positivt her er dog at selve kjøringa er betraktelig bedre enn noen av nabolandene. Stilen er mer ansvarsfull og roligere. De hjelper til og med eldre damer av bussen (i motsetning til Guatemala der man nesten må gå av i fart). Noen likheter er det dog. Kyllingbussene har alt, og ukens bilde er til høyre! 
 

Enden av stranda i SJDS, jesus på toppen!
Jesus i solnedgang










Så etter noen timer på bussen kom jeg fram til San Juan del Sur. En stille fiske og surfelandsby, som stort sett er uten helt de store happeningene. Men, jeg visste, at det kom til å være mye folk kommende uke. Semana Santa, eller påske som vi nordmenn kaller det, innbyr til horder av mennesker i nærheten av strender! San Juan forandret seg fra en søvnig plass som huser 20.000 folk til vanlig, men som mangedobles til et inferno av høy musikk, oppbygde scener, gateselgere og fest til langt utpå morrakvisten.   

Gutter som smugrøyker
under brua


Lastebiler i fleng, å vandrende skilt. Her blir det fest!
Reklame for energidrikk
Folk kommer fra øst og vest, gjerne i pickkup'er, med lasteplanet fullt (både av mennesker og utstyr). Syn som ikke er uvanlig er folk som tar en dupp, eller slapper av under (!) bilen sin eller eventuelt på lasteplanet. Det henges opp tepper som skygger for solen over en lav sko, og har man hverken tepper eller lasteplan sover man under et øltelt på stranda!   





 
Tivoli og karuseller, totalt kaos
Innimellom har vi hatt eventer som både er artige og veldig triste. Andre dagen var det en gutt som druknet i elva. Han ble fraktet på lasteplanet på en pickup med pågående hjerte-lungeredning, uten at det gikk særlig bra. Og kontrastene er store, noen dager etterpå hadde vi besøk av en «popstjerne». Om han virkelig var det eller det er fortsatt et mysterium. Trolig var han mer kjent enn meg i alle fall, for jeg tror han hadde med seg et par groupies! Og så har vi tivoli i byen, som er i betrakelig bedre tilstand enn sett andre steder i sentral-amerika! 
 
Berg og dalbanen måtte prøves. Det er så vidt vi kommer
oss oppi disse vognene, slettes ikke laget for voksne!





Popstjerna!! Tar en akapella spontant!
Dåp i elva




















Så ble jeg frastjålet telefonen også, og måtte besøke onkel politi. Det var en selsom opplevelse, med et veldig lite proft turistpoliti. Jeg fikk forklart meg sånn relativt greit, men de var mer opptatt av å sjekke facebook, chatte og sitte i telefonen enn å hjelpe en dum turist.


Poolparty!










Gromgutta, også kalt two & a half black men!
Påsken ble feiret med et
kinderegg! 
Støyen i sentrum av den lille landsbyen er helt forferdelig, og det er da utrolig deilig å bo litt på utsiden av byen. Selv om diskoteket ved elva er plagsom til fire om morran enkelte dager, så føles det befriende rolig. Dessuten er det mange artige folk å henge med. Har blitt mye kortspilling og domino, og så mye mer er det ikke å skrive hjem om egentlig. Tid med bok og hengekøye og litt rom-drikking på kvelden!   

Tirsdag, etter nesten ei og ei halv uke måtte jeg bare vekk derfra. Alle skulle reise og jeg var lei alt maset. Trodde jeg skulle tilbake området rundt Granada, men tok tilfeldigvis en telefon til postkontoret, og dama sa at pakka mi var i hovedstaden. ENDELIG! Så da endret planen seg, og jeg tok taxi fra San Juan del Sur til Managua, med et lite stopp for å hente pikk-pakket mitt i Granada.
Ei natt i Managua og planen er fly til Corn Island. Nå skal det dykkes!

Ingen kommentarer: