06 april 2012

Isla de Ometepe

En times ferge fra en by litt sør for Granada tar deg til Isla Ometepe. Ei øy, hvor navnet betyr «mellom to bakker», midt i Lago de Nicaragua, som er den største ferskvannsinnsjøen i sentral-amerika. Øya består av to vulkaner, Concepcion og Maderas. Concepcion hadde sist utbrudd i 1957, men for bare 7 år siden ble øya evakuert, uten at det skjedde noe annet enn litt buldring og røyk i 2 ukers tid. Bortsett fra vulkanene er øya berømt for å huse dyr som aper og papegøyer, og ha helleristninger. Turistindustrien har tatt seg kraftig opp her de siste åra, dog lever flesteparten som fattige bønder.

Ferja til Ometepe

Ved ankomst på kaia i Moyogalpa, en av to «byer», står det mengder av hustlers venter på deg. Og går du i gata første dagen, så er de som kan selge eller leie eller guide deg til, virkelig pån, og man kan nesten se at de sikler profitt. Det er bare å gå på med bestemte fakter, uten å nøle, selv om du ikke vet hvor du skal, så slipper du mye trøbbel.

Damer utafor supermarkedet, med ris-poser i bakgrunnen

Uten å ha booka noen ting, og litt sightseeing rundt om i byen , fant jeg et hyggelig lite Bed & Breakfast, men superhvite lakner og ei komfortabel dobbeltseng. Det ble for ei natt, før jeg tok lokaltransport videre til Santo Domingo. En liten landsby på en «sandbanke» mellom de to vulkanene. Plassen er et perfekt sted for å sykle så jeg leide meg en sykkel og syklet opp til Ojo de Aqua, en vannkilde i nærheten. 
Ojo de aqua
Vannet er kjørlig og perfekt for en dukkert etter en trimtur. Ikke veldig mye å se, men det er nesten så man reiser tilbake i tid. Folk med hest og kjerre, og damer som vasker klær og seg selv i elva.

Gatelangs i Santo Domingo




Utsikt fra Santo Domingo stranda
til vulkan Maderas












Mørk sand!










Charco Verde
Utsikt fra Charco Verde til Concepcion
Etter bare ei natt dro jeg tilbake til Moyogalpa der jeg var første natta. Mye av grunnen var et ønske om å «lea på liket» og komme bort fra millioner av fluer i Santo Domingo. På turen hjem stoppet jeg i Charco Verde, en plass med en grønn innsjø og en fin natursti.  Ikke så mye spennende å se akkurat. 








Husker ikke hva denne krabaaten heter,
men han er jo en artig skrue!
Buss-sentene på transporten
mot vulkanen
Senere tilbake i "byen" ordnet guidet tur med hotellet jeg bodde på, og pakket snippsekken for å stå opp 0630. Jeg skulle bare gå halv-veis opp vulkanen Conception, for jeg ser tross alt mine begrensinger og hadde ikke tid til en 12 timers tur eller! Denne turen «skulle» ta et par timer opp og cirka 1,5 timer ned, og skulle ta meg til et utsiktspunkt over øya. Jeg ante urå lenge før halvgått løp, og over to timer hadde gått. Spesielt med en møkkete bratt sti, og at det kom til å ta minst like lang tid ned som opp.  


Møtte disse på tur opp!
  
Utsikt fra utsiktspunktet litt over midtveis

Lettere frustrert og seks timer etter oppstart, kom jeg tilbake til hotellet en time etter utsjekk skulle ha vært! Det gikk heldigvis bra, og jeg spurte om jeg kunne ta en rask dusj før jeg måtte sjekke ut, og det gikk også bra. Kan trygt si at jeg sjelden har gledet meg mer til en dusj, og at jeg knappest har vært mer møkkete. Skrudde på krana, og det bare pipla ut bitte litt vann. Trodde jeg skulle frike ut! Heldigvis funka dusjen i underetasjen, og jeg ble ren og pen i en feil. 
Jeg kom ikke bare for sent til utsjekk på hotellet, men også til ferja som jeg hadde tenkt å rekke. Heldigvis går det ferjer flere ganger om dagen, og jeg kom tilbake til Granada seint utpå eftan. Her er det to dager med avslapping og fiksing, før jeg må finne på noe annet!

Ingen kommentarer: