17 mai 2012

San Andres

Denne øya i karibien tilhørte en gang Nicaragua, den ble gitt i gave for omtrent 200 år siden til Colombia, og har vel siden det, og ikke minst den siste tiden vært et ømt punkt spesielt for Nicaragua. De vil ha øya si tilbake og de to landene snakker ikke særlig mye sammen!
San Andres er tax-free paradis og det finnes parfymerier og spritbutikker over hele øya. Noe er litt rart dog, for flestepartene av bilene blir importert fra USA da dette er mye billigere enn å kjøpe fra fastlandet. Men; her finnes det ikke «biltilsynet» så biler som er importert, har ikke skilter. Det er heller ikke mulig å få utstedt førerkort her, så de fleste innfødte har nettopp ikke dette!

Bil uten skilt, vanlig!

Golfbiler er også et vanlig syn

Første dagen bodde jeg midt i smørøyet av «hovedstaden», og det tok meg nøyaktig et par timer å finne ut at dette ikke var noe blivende sted. Dagen etter var jeg innlosjert på et lite hostel med tre rom, og bare meg.. stille og rolig, deilig!

Stranda i byen, ikke så verst den akkurat.
Sanda var som hvit pudder!

Etter 17 dykk iCorn Island, hadde jeg vel definitivt høye forventninger til denne plassen. Hadde to dager med et selskap, men hadde bare såkalte shore-dive, altså fra land (ikke spesielt fornøyd med det) men byttet til Blue Life, og da var vi i gang. Første dykket var ned til 33 meter, hvor det var 3 blacktips reefsharks, en hammerhead, gigangtisk skilpadde. For en start!

De påfølgende dykkene var nok ikke så spektakulære, men i overkant av 2700 bilder knipset og 18 dykk totalt, pluss en solbrun kropp, kan jeg ikke annet enn å si meg meget fornøyd!

Aquarius.. snakker idyll her eller hva?
En av flere små øyer utenfor øya

Link til onlinealbum for et knippe bilder fra verden under vann: 
https://picasaweb.google.com/116930281211340316871/UnderVannISanAndres?authuser=0&authkey=Gv1sRgCKnLkabajN-A-gE&feat=directlink


1 kommentar:

Anne Cathrine sa...

Ha en strålende 17.mai, Marthe!! Klem