24 juni 2011

Colombo og fine dager i Negombo!

Planen var å dra å fullføre turen i Colombo, men onsdag ble brukt til dagsutflukt nettopp dit. Det er mer fristende å være her i stedet for i en forurenset by. Verten Hilary, en annen engelsk gjest, Indika (vår privatsjåfør) og jeg la i vei i nitida om morgenen. Turen innover mot byen gikk relativt smertefritt, og det på grunn av vår sjåfør.. I bredden kan den nemlig kjøre buss, et par tuk-tuk'er og et par biler, selv om det egentlig bare er tofelts vei.. Her brukes veiskulder og alt som kan oppdrives av plass til å kjøre på. Heldigvis er det noen steder der det er midtdeler, ellers skulle man forvente å måtte vike for motgående trafikk også. Bussene er de farligste, og det er et kjent problem at de som er private, kjører om kapp, for å komme først til neste stopp for å kapre mest mulig passasjerer.
Blir det buss blir det første klasse med aircon, og blir det bil så blir det taxi, selv på lange avstander. Uansett om jeg hadde kunne leie et pansret kjøretøy her, kjører de også på feil side av veien.. (Gæringer hele gjengen!)

Shoppingen gikk kjapt unna, både vestligaktige kjøpesenter og mer asiatiskinspirert kjøpesenter med riktig så fine merkeklær ble besøkt. Vi hadde lunsj på et koselig lite sted og skulle egentlig ta en kopp te på Sri Lankas mest berømte Hotel: Galle Face. Tiden strakk ikke til, men en runde rundt det nedslitte hotellet med utpreget sjarm og pågående bryllup var verdt stoppet. Arkitekturen er fra kolonitiden, og som så mye av annet her, ikke like godt tatt vare på. Det er ofte billigere og rive ned alt, for så å bygge det opp igjen grunnet skatter og avgifter. Og det kommer til å ødelegge mye historie i dette vakre landet.

Hotel Galle Face Colombo

Var ikke mye som ble handlet inn, for i likhet med mange andre land i asia så er de pygmeer i forhold til nordmenn. Det vil si ingen kleshandling. Til gjengjeld fikk jeg kjøpt meg noen kirurgiske instrumenter, et blodtrykksapparat og et par skjerf. Jeg har også sett meg ut en überkul stol som jeg skal ha med hjem, men må bremse litt på handlegalskapen foreløpig. Har ikke veldig store planer om å dra med meg alt rundt omkring!

Samme kveld var vi som bodde invitert av vertskapet til middag, i ekte Sri Lanka stil. Det minner litt om tapas, med masse forskjellige skåler av diverse grønnsaker, kjøtt i minst tre varianter, linsestuing, kokos med smak, reker i karry og alt annet som smaker aldeles fortreffelig. Noe er relativt sterkt, og er man ikke svett fra før, blir man det i alle fall da.
Hilary med noe av den lekre Srilanka maten vi fikk!

Har utsatt planleggingen av turen videre i det lengste, men sent i går kveld hjalp Buddika (verten) meg litt videre. Problemet er at jeg har kost meg så, og gjør det fortsatt, at jeg ikke har lyst til å dra videre.

Her er "hjemmet" mitt på Sri Lanka

Buddika med hunden Fergus...

Men i dag måtte jeg dra videre.. Et par humpete bussturer, og en tuk-tuk tur fra sentrum er jeg på plass i Kandy. Her jeg bor er det langt fra så trivelig som der jeg kom fra. Rent og pent, men ikke så mye mer enn ei seng å sove i! Ikke så mye negativt i det. Det er nok å gjøre utenfor disse fire veggene jeg befinner meg nå!

2 kommentarer:

trine ellevold sa...

blir bare så utrolig sulten, når jeg hører hva du får servert!!!! virker som det er spennende mat der!! ;-)

Anonym sa...

Ja,skriv mye om MATEN, det er spennende:)ser ut til at du bodde flott da! Men det er vel som du sier at det er utenfor døra det skjer!Lykke til videre! Drar på ferie sjøl på søndag...lite internett tilbud der egentlig.
Jacoba