27 juni 2011

Tog til Ella og mat...!

Namal kom å hentet meg halv åtte om morgen, og var tydelig snurt fordi jeg ikke ville i alle fall prøve å være kjæresten hans. Det var ikke noe lykkelig farvel på togstasjonen for han, men det er nok fort glemt. For meg var det lykke, jeg fikk første klasses billetter med tog til Ella. 

I følge flere jeg har snakket med hørtes det umulig å få billetter uten å ha reservert en uke forut for reisen. Men de hadde to billetter igjen. Stasjonsmesteren sørget for at jeg fikk et sete ved vinduet langt bak i toget. Første klasse er hakket mer komfortabelt enn andre, og betrakelig mer komfortabelt enn 3 klasse. Jeg tok først et relativt shabby tog, men det var kun de første 5 kilometerne. I løpet av den tiden kom det bort ei dame til meg og spurte om jeg var fra Norge og om jeg skulle på samme tog. Det viste seg at hun hadde fått billett ved siden av meg. Hun var tydelig nervøs, jeg er nok skummel gitt. Men hun snakket veldig bra engelsk, nervøsiteten blåste bort og vi kom fort i prat og småsnakket om alt og ingenting. Hun var supertrivelig, men jeg var glad når hun gikk av, for jeg var helt skakk i nakken etter å ha snakket ustanselig i over 6 timer. Togreisen i seg selv var en helt fantastisk opplevelse. I den bakerste vogna er det panoramavinduer og man sitter baklengs og ser ut over landskapet. Høye fjelltopper, jungel, teplantasjer, vinkende barn, mennesker som går i togskinnene, regn og tåke, sol og klakkende lyder og risting fra toget er noe av det som turen inneholdt. Ekstra morro var det å lene seg ut av de åpne dørene og ta bilder av tog og mennesker som passerte. Intet mindre enn imponerende utsikt enkelte steder. Tog er reise! Fly er transport...

Jeg må si litt om menneskene også her på Sri Lanka.. På større turistplasser som Kandy kan det være litt hektisk med alle som gjerne vil kjøpe og selge også, og det er det forsåvidt på litt mindre plasser også. Det som er verdt å merke seg er at menneskene er veldig hyggelige og om du smiler, smiler de med hele kroppen og sier hei. Alle er hjelpsomme om du spør om noe, men det er også viktig å ta ting med en klype salt. Togturen feks. sa den godeste stasjonsmesteren skulle ta fem timer.. Den tok sju. Og når jeg kom til Ella, sa tuk-tuk sjåføren at det bare tok 2,5 til tre timer med tuk-tuk til nesten plass jeg skulle (vestkysten) og det tar følgelig minimum 4 timer med normal bil.

Jeg sitter nå i Ella, dag nummer to med utsikt over dalføre med to topper på begge sider. Det er en sval bris og trærne gir fra seg beroligende sus. De jeg bor hos har ikke vært annet enn veldig koselige og imøtekommende. Med en gang jeg kom hit, etter 7 timers togtur og lite mat, tok det ikke mer en ti minutter før middagen var på bordet og kart over Ella var servert. Det er god service det. Dagen starten i rolig temp etter en god natt søvn med gresshoppe-sang i bakgrunnen og et og annet bjeff. Litt frokost og litt lesing før jeg tok fram et av tre par sko medbrakt, nemlig joggesko! Etter å ha gått en smule feil og havnet på politistasjonen, gikk jeg ned igjen og fant riktig vei opp mot Little Adams Peak. En fjelltopp som jeg har utsikt til fra verandaen her jeg bor. På vei mellom superhøye trær, og teplanter fant jeg veien mot toppen. Ikke uten litt hjelp fra lokale jeg møtte på veien. 314 trappetrinn etter en helt grei sti og jeg nådde toppen. Og for en utsikt. Det er dalstrøka sine det. Fantastisk vær, varmt (minimum 30 varme), godt over 1100 moh og med en frisk bris var det nesten rart jeg ikke ble solbrent.

Og jeg kan ikke la være. Jeg må skrive enda mer om mat... Det er jo en viktig bestandel av min reise... Fra å spise pannekaker med kokos (høres ikke veldig godt ut, men jeg kan love deg.. Det er helt fantastisk) til å spise karryretter mer rotibrød, mangochutney og papadums. 

Toppen av kransekaka var mandagen som jeg fikk en liten leksjon matlaging på Sri Lanka i et av nabo-gjestehusene. Hadde hørt mye ros fra et par engelske jenter dagen før, (og man trengte ikke betale noe, men gi en donasjon til veldedig prosjekt om man ville.) kokken lager og du spiser etterpå. 12 retter pluss et par sauser.... Og om oppskriftene trengs etterpå kan du bare sende kokken en mail, så får du oppskriftene sendt over til deg. Snakk om luksus. Og for ikke å snakke om det viktigste: FANTASTISK mat... Altså jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Fritert aubergin kokt i sursøst saus, jackfrukt, hvitløk som er surret/kokt og som man kan knuse uten å bruke ei tann, bananblomstplantegreier, spinat med diverse krydder, chutney... ja, og jeg kan fortsette. Jeg må forresten også nevne lunsjen min i dag. Curd... noe youghurtlignende greiersom er laget av bøffelmelk. Med palmehonning over smakte det helt fortreffelig!

Kokken Nanal som lager mat...

Ps: jeg har hatt en liten frosk boende i toalettet mitt her.. Har ufrivillig prøvd å spyle han ned flere ganger.. uten at jeg har sett at jeg har greid det.. (bor gjemt under kanten). Håper han har funnet et mer egnet sted å oppholde seg! 

1 kommentar:

Trine Ellevold sa...

KYSS FROSKEN, KYSS FROSKEN, MARTHE!!!!!