31 januar 2013

Dykking, Dumaguete/Dauin og diverse dølt!


Har den siste uke vært på ei øy som heter Negros som ligger syd for Manila. Kom hit etter en kjapp båttur fra Tagbilaran til en by på som heter Dumaguete. Der ble jeg plukket opp av Barry som fraktet meg til Dauin og Liquid Dive resort. Fikk denne plassen anbefalt av gutta på Malapascua, og ligger nesten ei og ei halv mil unna nærmeste by. Det er ganske deilig faktisk, og være på et rolig sted. Ikke se snurten av noen strandselgere, men bare slappe av og kose seg!

Flott plass ikke sant?
Bortsett fra dykkinga, som selvfølgelig er helt prima, er dette også en veldig sosial plass. Med ni hytter og et stort fellesareale, er det mye dykkeprat, skrøner og alkohyler. På kvelden er det felles middag familiy-style, der alle sitter rundt samme bord. Og maten er det virkelig helt fantastisk!

Og takk og lov for at dette er en sosial plass, for da jeg kom hit var jeg sylta som bare det og kunne ikke dykke på tre dager (og det er dølt!) Nesten desperat etter å ha gått glipp av dykking, tok jeg sjansen på et av de lokale revene langs kysten, og endte opp med to fantastiske dykk her. Etter et par dager til, tok vi også turen til den berømte Apo Island, der koraller og fiskestimer dominerer. Jeg hadde også en av mine mest hefitige strømdykk her. 

Fantastisk dykking på Apo Island
Forkjøla pleier jeg å bli av og til, og spesielt på sånne turer med mye vann og ikke nødvendigvis alt for mye sol (så nei, jeg er ikke brun!). Men at jeg skulle få det jeg først trodde var matforgiftning, som etterhvert viste seg å være type "noro-virus", hadde jeg ikke forventent. Hengende over doen ei natt, og temmelig skrøplig dagen derpå ble turen til Siquior, ei annen øy, med dykking kansellert…  (dobbeldølt!)

Bittebitteliten frogfish..
Apo Island
Dog må jeg til syvende og slutt innrømme at "muck"-dykking eller mudderdykk, med makro-motiver (altså mudderbunn med masse små kryp i stedet for store flotte fisker) interesserer meg ganske så mye mer enn gigantiske koraller og klart vann!

Kansellerete tom en Apo-tur og tok et "makro-dykk" i stedet.. Små frogfish, reker og andre godsaker var belønninga for det..



Ghostpipe fish



Men med omtrent 2500 bilder under vann fordelt på 26 dykk, bør jeg vel kanskje si meg fornøyd, og er jo også, men skulle gjerne dykket mer for å si det sånn!

  







Flamboyant cuttlefish, skiftet farge hele tiden..
Flott å se på!

Nok en gang: nudiebranch

Ganske god kamo på denne krabba her eller?

En "kjælen" trumpetfish som prøvde seg på en
som var litt mindre enn seg selv

Sea-snake


Ingen kommentarer: