14 januar 2013

Filipinene og Cebu

24 timer etter avgang, 4 flyavganger og uten svettelukt men med pels på tenna, var jeg endelig på plass ved første destinasjon: Cebu
Dette er forsåvidt bare et sted jeg trenger å være for "transfer", og kunne forsåvidt ha dratt videre med en gang. En by som er Filipinenes eldste, men ikke nødvendigvis veldig sjarmerende, og med en befolkning på nærmere en million, tonnevis med eksos og slumområder, er dette ikke et blivende sted for annet et litt praktis innkjøp. 

Jeepney.. Filipinenes svar på Chickenbus!
Ankomt Tr3ats Hostel som ligger i en av de lengeste gatene i Cebu (med andre ord lett å rote seg bort!) nærmere 15.00 lokal tid, etter en liten pitstop hos Imigrasjonsmyndighetene. Hadde store planer om å forlenge visumet mitt, da jeg overstiger dette med EN dag! Jeg burde vært forberedt, men makan til kø i et innstengt og svett lokale har jeg ikke sett på lenge. Og dermed snudde jeg praktisk talt i døra. Drosjen min, som hadde den store sekken min hadde plutselig bare forsvunnet og jeg fikk et snev, eller skal man si at jeg fikk panikk da… Tror nesten det, men det tok ikke mange minuttene før han var på plass, luringen! Han hadde kjørt rundt kvartalet, da han regnet med det tok litt tid, og da det ikke var noen parkering! Det vil helst gå godt, spesielt for snille jenter.. Men jeg så for meg et par minutter et scenarioet med svartebørshandel på mine meget "elegante" truser og et par nesten ubrukte svømmeføtter!

Filipinenes form for tuk-tuk
Prismessig kan jeg si at det er ganske så rimelig her.. Knappe 6 norske kronasjer for en liter diesel og en tannbørste koster 4 kroner, og da valgte jeg den som var litt dyr!  Taxi fra flyplassen kostet en femtilapp og vi cruisa vel rundt i nesten tre kvarter! Ellers må jeg bare fortelle om det som sikkert er Filipinenes beste kjøp: en mobiltelefon! Er jo så greit å ha veit dere, for når man skal ringe lokalt, så blir det så mye billigere! En kinesisk utgave av noe som kanskje ligner på en Iphone ble det til slutt, og det kuleste med denne lille tassen er at den har en stor innebygd antenne og man kan se TV på den.. HAHA. TV folkens, snakk om utvikling!

Tv på telefon
Forøvrig er det en festival som pågår her nå, og jeg spurte flere mens jeg var der, men først noen dager seinere skjønte jeg hva det var. Festivalen heter Sinulog, og de feirer Jesus fødsel! Det feires heftig, med fyrverkeri, parader og meter på meter med høytaler som spiller trommehinnesprengende musikk er hjertelig tilstedet!

Etter fire timers busstur fra Cebu, og ankomst øya Malapascua kan jeg med selvtilfreds mine konstatere at jeg har gått i "sole seg på en side" fella… Hele venstre arm er rød, mens den andre er hvit!!…

Buss, med flatskjerm! Sjelden kost!
Men det gjør ingen ting. Endelig er det Island-life-time! Ikke noe annet å gjøre enn å sole seg, dykke, spise og sove!!! Thats it!










3 kommentarer:

LotusX sa...

Ahh...
Å lese bloggen din vekker gode reiseminner.. :)
"same shit, different wrapping" liksom.. hehehe..
Gleder oss til fortsettelsen!

LotusX sa...

hmm.. LotusX nick´et har jeg ikke sett på leeenge - kom visst automatisk :)
Jarl Ove

Anonym sa...

Morsom lesning!!! Ååååhh. reisefeber!! Spørs om ikke vi må ta turen til malapascua allikevel... Sparer allerede nå til den nye tannbørsten som var litt dyrere enn de andre!!
Fantastisk blogg forresten:)
Gleder meg til å lese mer, kos deg masse!!

Klem fra Anniken på Iva