25 januar 2013

Panglao- Bohol


12 timers reise-slit, først med 5 timer på buss, hvorav de to siste i kø i Cebu, gjerne i nærheten av stinkende lastebiler med griser på lasteplanet. Sånn passe eksosforgifta fikk jeg kapra en taxi utenfor busstasjonen, som skyssa meg direkte til kaia hvor det går ferjer over til Bohol. Jeg kom litt sent, og måtte vente to timer på neste og den siste båten over til den nye øya. Etter ferjeturen tok jeg og en gjeng dansker turen fra Tagbilaran over til Panglao, mitt nye hjem for tja.. 5 dager tid kanskje. 40 minutters taxitur og jeg stod på en sølevei med hotelskilt i neonfarger, og klar til å ta opp jakten på det så sårt ønskede bosted for i alle fall en natt!

De sier alle god ting er tre, og det stemmer ofte, for første og andre plassen hadde dårlig med bosted eller var overpriset, men kl. 2230 på kvelden og tredje forsøk, og mer om det straks!


Panglao, som charter-syden i Filipinene.. alt for mange svensker, ødelagte strender og pågående gate/strand-selgere som tilbyr fantastiske plastikksko og billige kopier av rayban... Jeg må si det er litt bismak i dette... Og det ødelegger for det som en gang var en flott strand. Men nå skal jeg slutte å klage, jeg har i to dager hatt gleden av å bo i president-suiten i et lite hotel borte alt kjas og mas!  Penthouse-"leiligheten" har flat-tv, to vasker, to giga-senger og ikke minst en varm dusj (det er ikke selvsagt i asia!). Måtte så bytte rom etter to dager, og nå har jeg "bare" superior-rom. Her er det også to senger, men rommet er vel en tredjedel av min "herskapelige" fortid i øverste etasje. Jaja.. nok hotel. 
Utsikt fra presidentsuiten

Det er jo dykkinga jeg er her for, og MÆN!! Den er bra! Hadde abstinens når jeg først kom hit, og da jeg endelig bestemte meg for ei dykkesjappe, fikk jeg heldigvis tatt en tur på på ettermiddagen. Det hadde jo tross alt gått hele to dager fra forrige gang! 


Tropical securety agency officer!!!
hahahaha... (Panglao Beach!)
Dag nummer to ble en heldagsopplevelse med båttur til Balicasag øya, og båtturen hjem... gikk bra i 20 minutter, og så var det veldig lite moro... Meterhøye bølger og jeg, går visst ikke veldig bra sammen, og dette var betraktelig verre en min ganske så våte retur fra Malapascua. De påfølgende dagene gikk også turen til Balicasag, men da i betrakelig mindre bølger og finere vær..


Orangutan crab
Yellow juvenile boxfish







Kaptein i midten og Hiroshi i kjent japansk stil til høyre



Så fryktelig mye mer å skrive hemmat om der det ikke. Det går stort sett i dykking, og min eminente japanske dykkeguide er ekstremt morsom og sørger for å underholde meg. Sjelden kjedelig. 





Har blitt kjent med noen dykkere her og der, og fått litt tips og råd. Dagene er rolige, og jeg er ofte i seng før ti på kvelden. Sånn passe utkjørt etter all dykking. 



Kompisen til nemo...



Green sea turtle


Forøvrig har jeg fundert lenge på hva som er neste sted, og hadde planene nesten klare. Men når ikke noe er spikra, kansellerte jeg et par flybiletter og bestemte meg for å dra til Domaguete. Det blir det mer dykking (bombe) men jeg må bli frisk fra manne-influensa først! (slikt passer så innmari dårlig sammen med dykking!)


2 kommentarer:

Anonym sa...

Nice!
keep´em coming..! :)

Jarl Ove

Anonym sa...

God bedring!! Ser ut som livet under vann er fantastisk- gleder meg!!! Har du leid kamera eller bruker du eget?? Mitt er ikke like bra ser jeg... Eller er det fotografen.....??
(Skal du videre til Dumaguete? Fikk anbefalt Pura Vida Beach and Dive Resort som ett billig og bra alternativ om du trenger ett sted første natten.... På nettet står det ca 300 kr natten, men det er kanskje billigere på stedet... Sea Dreams Resort er visst også bra, men litt dyrere tror jeg.. )