27 april 2009

Saigon

Det siste døgnet i Hanoi ble innholdsrikt, både med besøk til skredder (Siv fikk sydd seg tre kjoler). Siste kvelden skulle vi gå på kino, men da vi kom fram til kinoen etter en svett og lang fottur viste det seg at kinoen stengte kl.20.30, så det ble bare et besøk på en restaurant/bar istedet. Vi ble oppvartet av en svært blid og sympatisk kelner som ikke visste hva godt han skulle gjøre for oss. Men han var en liten vimsekopp, så da vi skulle gå og la igjen tips på bordet, snudde heldigvis Siv seg for å følge med at han faktisk så pengene og gikk for å hente dem. Men det gjorde han ikke, han svimet rundt og plutselig snek det seg inn en fyr fra gata som strenet rett bort til bordet der vi hadde sittet, han tok tipspengene og var på vei til å stappe dem i lomma...Men han skvatt bra da jeg rykket pengene ut av hendene på han. Tror ikke han så den komme, og etter å ha levert tipspengene til den blide svimepetter kelneren, hadde vi oss en god og lang latterkule. Ansiktsuttrykket til tyven idet han blir overrasket av den minst 30 cm høyere superstrenge blonde dama som bare nappet pengene ut av fingrene hans var ubetallelig.

Etter tre netter i Hanoi, tok vi flyet til Ho Chi Minh City eller Saigon som byen heter for alle som faktisk bor her nede. Vi fikk flybilletter for 400 kroner ( bestilt dagen før), spiste nudler på flyet til 6 kroner (de var utsolgt for stekt ris) og kjørt drosje i over en halv time for 50 kroner. Så ja, det er relativt billig her, og pruting hører definitivt med til en del av spillet.

Vi spiser Pho (nudler på vietnamesisk) på flyet.

Må bare kommentere en ting i forhold til flyreisen. Den var faktisk en opplevelse. Hundre meter lang kø foran "gate"en, og vi tenkte med en gang at vi hadde god tid. Men den forsvant på 2 minutter og plutselig kom vi nesten for sent. Inne i flyet hadde vi regnet med det vanlige kaoset, slik man er vant til fra Norge, men neida, alle var på plass i setene sine på en to tre og alle satt i ro når de skulle sitte i ro, med setebeltet festet... Vi var skikkelig imponert! Vietnamesere kan virkelig dette med å organisere massene.

I Saigon bor vi i det typiske "turistdistriktet" og har funnet ut at her er det veldig fint. Større plass, mer orden i kaostrafikken (ja, her har de trafikklys til og med!) og det virker som det er en renere by også.. Hotellet er veldig rent og pent (nummer en på lista hittil). Siv som er selverklært dusjoman var veldig glad for å kunne innta badet på det nye hotellet. Sitat " Æ like å være rein, og det hadde vært knall hvis andre var det også" Siv lar seg stadig fascinere av alle som peller buser, både gamle og unga, totalt åpenlyst overalt, og hva de får seg til å gjøre med busene etterpå. Det knipses og det spises, veldig lite som forsvinner inn i et lommetørkle eller servietter. Stakkar.. hehe.. Jeg prøver å be henne ikke se jeg...
Vi har stort sett vandret rundt og sett på livet. Litt shopping og litt spising. Har vært skikkelige turister nå et par dager. Var på krigsmuseum på søndag, og kikket på Vietnams historie i krigssammenheng. Mandag var vi i Cu Chi Tunnellene, 2 timer med buss hver vei fra Saigon. Det er tunneller som VC-geriljaen gravde under jorda under vietnamkrigen, i tre lag. Vi fikk forsøke krype gjennom en tunnell, vel og merke i det øverste laget, der det er bredest og høyest, men selv der var det klaustrofobisk. Utrolig at det er mulig å bevege seg på enda mindre plass, enda lengre ned under jorda. Fikk også ta i øyesyn mange av de hjemmesnekra fellene VC lagde for å drepe/skade amerikanske soldater. Turen var en skikkelig gå-i-flokk-turist-tur, men interessant å ha fått det med seg.

Marthe kommer opp fra en av tunnellene i CuChi

Vietnam er notorisk når det gjelder kopiering, og dette fortjener sin plass i bloggen. Det sies at 90 % av all programvare i datamaskiner her er kopiert, og det er nok ikke bare i den bransjen det er sånn. Tror jevnt over at 90 % av alt man ser av merker (bortsett fra motorkjøretøy da!) er fake! Jeg har for eksempel akkurat kjøpt en Lonely Planet bok og den kostet meg litt over 30 kroner. Ikke brukt, men ny og kopiert.. hehe... At de ikke har brydd seg med å lage kopi av en ny Lonelyplanet bok, men faktisk massekopiert opp en brukt bok, med personlige beskjeder og merker er utrolig festlig. Kjekt med ferdigunderstrekde reisetips?!? Ellers har vi et utvalg av merkeklær, solbriller og klokker, som alt bare er jøggel.. Man får kjøpt dvd filmer for 5 NOK, musikk cd'er er enda billigere. Og programvare som koster flere tusen hjemme, selges for 8 NOK. Shoppinggatene her i Vietnam er også vært en kommentar. For kommer man inn i en vanlig gate (utenfor turiststrøket) så har gaten stort sett bare en slags type varer. Feks knapp og glidelåsgata, vaskemaskingata, solbrillegata og malingsgata. I Hanoi bodde vi forresten i ei hengelåsgate..

PS: Til alle mine sykepleierkollegaer. De har masse butikker for sykepleieartikler også, masse sterilt utstyr som pinsetter og sakser, stetoskop, dostoler (ikke veldig aktulet å ta med hjem da) og i går kjøpte jeg med en saks til 17000 dong, altså 6 kroner og femti øre. Festlig å gå og se. Man kan jo skaffe seg litt av hvert... Hørte jeg eget sutursett??
Og for ikke å snakke om apotekene her nede. De har alt, og man behøver ikke resept, og det er fasinerende for en nordmann som hjemme trenger resept nesten alt.

Marthe går bananas på apoteket...

Arbeidsledigheten her i Vietnam er visstnok bare på 2%. Det er gateselgere over alt, og det vil ikke bare si salgsboder, her bærer de faktisk rundt på varene sine, enten på magen eller på stativer på sykkelen/mopeden sin. I starten var dette et imponerende skue, men etterhvert blir man dessverre ganske lei alt kjøpepresset og maset. Disse selgerne kommer bort til bordene også når man sitter inne på en restaurant...så eneste plassen vi ikke blir bedt om å handle er faktisk inne på hotellrommet vårt. Vi har tv på rommet med 2 filmkanaler så innimellom er det sjokkis og tvtitting. Vi koser oss og synes det er fantastisk å tenke på at vi ennå har 2 hele måneder igjen av turen:) For noen heldiggriser vi er!
Takker forresten for alle hilsner og hyggelig mailer som har kommet!!