08 juni 2009

Fra Kuta til Singapore

Etter å ha hatt total avslapning i Ubud var det bare å manne seg opp til travle Kuta. Partyplass nummer en, men også med et par muligheter for shopping. Kuta har ei berømt strandlinje, som er spesielt populært hos surferne, men stranda så overbefolka, at jeg valgte å “lækse ved poolen” et par dager i stedet. Sikkert mye fint å hvile øye på på stranda (hint: australske surfekropper), men det er alt for mye “Transport?”, “Miss, do you want manicure?” og “hello honey” til at det er avslappende.

Siv kom til Kuta på fredag, sammen med Thomas (en kompis av Siv som var på lynvisitt i sydligere strøk) og vi spiste middag. Dagen etter tok vi alle tre fly til Singapore og fortsatte det sosiale samværet der. Hadde nok en gang en fantastisk middag, og denne gangen på japansk restaurant. Kan se for meg at jeg snart begynner å digge sushi gitt.
Vi prøvde å teste ut nattelivet også, men vi var ganske så skutt. Det ble (enstemmig vedtatt) ingen Singapore sling og peanøtter på den berømte baren, men vi greide fint å spasere inn i en annen turistfelle. New Asia i 71. etasje i Swiss Hotel (tror jeg) Fantastisk utsikt. Fikk dotter i øra når vi tok heisen opp, og det var for så vidt greit å ha også, for musikken de spilte var øredøvende. Hehe.
Det ble med en drink, før vi gikk videre etter obligatorisk å ha fotografert utsikten. Havnet på en takterrasse bar og drakk en drink til før det var natta for trøtte nordmenn.

Utsikt fra New Asia


Søndagen tilbrakte jeg med Thomas som ikke hadde retur til Norge før sent på kvelden. Vi møttes i hovedhandlegaten her i Singapore og hadde noen besøk i diverse kjøpesentre. Og det er ikke bare et lite utvalg med sentre her nede, sånn ca. 250 stykker. Flere under konstruksjon. Rett ved siden av der jeg bor, er det et som har åpent 24 timer i døgnet. Ja, du leste riktig. Så jeg var og handlet meg joggesko og regnponcho til jungelturen min kl 2330 i går kveld. De som bor på samme rom som meg kom hjem kl 0330 etter å ha vært på shopping. Haha..
Det må tas i betraktning at disse 24 timers kjøpesentrene er for de med svart belte, for det finnes knapt en ekspeditør eller noen som kan hjelpe deg, så du må være god på orientering og ha tålmodighet for rot, og gjerne et ordforråd som inkluderer flere synonymer på det du skal ha.

Må bare ha med bevis på at det er åpent 24 timer i døgnet!!

Singapore er en stor smeltedingel. Det finnes Chinatown og Little India (der bor jeg, men det er nå flere kinesere her) og folkene er like fargerike som fargene i regnbuen. Heldigvis er det forholdsvis enkelt her nede. De fleste snakker engelsk og det er gullende reint og pent over alt. Folk er superhøflige, og “Sir” eller “Mam” sier alle, uansett. Må være det mest serviceminded landet jeg har vært i noen gang.

Og det føles nesten som hjemme når man kan gå på supermarkedet, kjøpe seg en av-art av kneippbrødet (brød som ikke er hvitt i alle fall!) og ha på ost og skinke og til og med lese aftenposten til frokost . Snakk om luksus.

Det blir nok ingen Filipinene tur på meg, og det meste av grunnen er været. Angivelig er det i følge “læreboka” fare for tyfon og monsun mange steder. Men jeg fortviler ikke, for jeg tror jeg har funnet et helt fantastisk alternativ, og reiseplanen videre er sånn noenlunde klar, med første stopp Sumatra, Indonesia. Skal ut i jungelen, forhåpentligvis sammen med orangutangene (får bare håpe de slipper meg ut igjen!)

Ingen kommentarer: