01 juni 2009

Ubud

Det er vel ikke så mye annet enn avslappning som er stikkordet for mitt opphold i Ubud. Stedet ligger nesten midt inne i landet, opp i høyden, mellom fjell og lavland, noe som gjør at det ikke er nødvendig med aircon her, og været er betraktelig mer lunefult enn ved kysten. Likevel kan det være bra varmt midt på dagen. Ubud er en samling med landsbyer, og har en egen stemning ved seg. Det innehar også en større tetthet med reiki, healing, yoga og alt alternativt du måtte ønske, enn noe annet sted enn jeg har vært. Du ser like mange turister i gatene som du ser lokale, men likevel greier “vi” ikke å knekke den balinesiske ånden over det hele.
Bali er 95% hinduistisk og tegn på det finner man enten man ser ned på fortauet eller opp i lufta. Offeringer til guden, både de slemme og de gode blir satt ut hver dag, alt handler om å skape balanse.

Jeg har vært typisk turist i et par dager og vært på rundtur helt øst på Bali. Sett det største templet og den største vulkanen, så det var det. Dessuten har jeg surret litt rundt her i Ubud, blant annet i Apekattskogen og på noen museer og gallerier. For ca hver 10 meter finner du et “galleri” eller sted de selger malerier. Alt er det samme, akkurat som alle sarongene er like. Har kun vært på et par steder, og hos en kunstner som het Blanco, som virkelig var noe annet ,og som faktisk gav inspirasjon.

Yogaapekatt?

Har møtt to hyggelige damer, som jeg omtrent har hatt annenhver kveld sammen med (greit å dele på datene…) Har opplevd noen turer med hun ene, og spist fantastisk god mat med begge. En kveld ble det fire retters, til den nette sum av 17 kroner og femti øre, inkludert ei flaske vann. Slå den!
Jeg bor for øvrig veldig bra til, relativt i sentrum, og utsikten til rismarkene nyter jeg desto mer, ettersom jeg har kjøpt meg en hengekøye… Og livet kryddres til slutt med akkurat passe mye shopping ispedd en dæsj massasje her og der.

Ingen kommentarer: