25 juni 2009

Kota Kinabalu

Det begynner ubønnhørlig å nærme seg hjemreise, og den siste uka bærer preg av det. Jeg er fortsatt på Borneo, men nå i den Malaysiske delen og i byen Kota Kinabalu (kalles KK). Havnebyen har yrende liv, nok turister som vil enten dykke eller klatre på fjellet, og nok shopping til å tilfredsstille jenter flest.

Jeg hadde initialt tenkt meg opp på den 4095 meter høye fjelltoppen (høyest i sør-øst asia), men med venteliste-problem og enten/eller valg i forhold til dykking, så ble det sist nevnte. Begynte kurset på mandag etter å ha drevet dank (les shopping) i noen dager.
Første dagen møtte jeg faktisk på to nordmenn nede her, de er riktig nok fra gærne sia (les: mjøsa), men vi har hatt det utrolig trivelig sammen, både dykkekurs, strand-dager, zoo-besøk og middager. Blir nesten trist å reise fra dem.



Måtte bare ta med bilde av denne apen fra Zoo'en.
Proboscis Monkey heter den. Raring!

"Dykkedagene" har vært tidlig oppe og sent i seng, litt sliten, men kjempefornøyd. Litt jobb å bli “dykker“, og mye mental trening (jeg har droppa ut av kurs før!).
Seks dykk som har vist meg utrolig mange fisk, anemoner, rev og koraller. Får nok ikke med meg halvparten jeg ser, for det er så utrolig rikt dyreliv(flere arter her enn på Great Barrier Reef i Australia!) Og det er ikke for ingenting at det kalles en annen verden. 18 meter og 50 minutter under vann er min personlige rekord.


Et av dykkestedene..
Mellom Sapi og Gaya i nasjonalparken utenfor KK. Fantastisk


Nesa vender mot Singapore i morra, og jeg har to dager “avslapping der før et “reisedøgn” og norsk jord befinner seg under mine ben!
Tvilsomt at jeg har mye mer å si i bloggen for denne gang. Tusen takk for hyggelig kommentarer og mailer jeg har fått. Setter stor pris på det! Nå venter hverdagen, arbeid og sortering av minner, og nærmere 4000 bilder!

Ingen kommentarer: