07 juli 2011

Mirissa

Etter en ny «taxitur» trodde jeg og jeg havna jo forsåvidt i paradis. Men etter at det har blitt så hausa opp her i Mirissa, både av Lonely Planet og av lokale, ble jeg lettere skuffa. Det er riktignok utenfor sesongen her, og da kan man forvente seg at det ikke er like bra som i høysesongen, men så grov sjø har jeg ikke vært borti så langt. Bading var lite aktuelt og å ligge på stranda resulterte i hyppige dusjer med sandkorn.! 

Susa litt rundt, spiste en bananroti (pannekake med banan inni) og leste litt bøker. Er ikke så mye annet enn å lese bøker og spise akkurat her. Det passer meg utmerket..
Rastløsheten tok overhånd etter maten gitt.. Var jo lenge siden jeg hadde fått meg litt massasje. 
Og jeg hadde ikke før tenkt tanken før jeg var over veien, med lommelykt, på jakt etter Ayurveda terapi. Etter å ha forstyrret dem i middagen ble jeg etter et kvarters venting geledet ned til en innhegning med tente fakler og stearinlys. Har ikke peiling på hvordan det egentlig så ut der, men fantastisk stemning i stupmørket var det i alle fall. Eieren forsikret meg om at dette var en profesjonell massør, og jeg skulle få god massasje. Og han hadde rett gitt. Men når sant skal sies, så er det litt spesielt å få sirkulære bevegelser på frontpartiet av en mann.. Bortsett fra dette var massasjen bra!

Etter ei natt med «høylytte» bølger og frokost ispedd regn alà åpen himmel fant jeg ut at her orket jeg ikke være. Alt for lite strand og alt for mye sjø (og sand). En tuk tuk ble bestilt, og jeg var på vei mot nye høyder og ei ny strand. Unawatuna het plassen og jeg hadde booket meg inn dagen før hos Helge og Anoma på Hotel Norlanka. Det var nesten som å komme hemmat, for her snakkes det norsk over en lav sko! Tæl og mæ a mor kunne je sendt hit!
Og så : Stranda var fantastisk, havet var azurblått ispedd grønt, ingen sandstormer, og i løpet av dagen var rumpa delvis rosa. Ahh.. Hvordan kan man kose seg mer?

Og ps: turen dit innebar at jeg fikk se fiskere på stylte i havet.. Motivmessig er det veldig berømt her på Sri Lanka. Stilig eller hva??


Ingen kommentarer: