21 mai 2007

Centro Historico


Bilde: Katedralen i gamlebyen

Etter en urolig natts søvn, blir det frokost på taket med utsikt over den gamle sentrums-bydelen (centro historico) Været er sånn passe fra morgenen av, men det viser seg at skuldrene får merke sola i løpet av dagen.



Bilde: Politi på hest!


Byen ligger 2300 moh, huser i overkant av 20 millioner innbyggere, og synet fra oven når vi kom med fly, bekrefter at det er gedigent her!! Har stort sett vandret gatelangs i dag, og her i den gamle delen av byen er det nok å se. Arkitekturen er helt spesiell (minner litt om Roma og Praha faktisk), og miljøet likedan. Museer er det på hvert gatehjørne, uten at det har pirret min kulturelle nyskjerrighet videre. Har tross alt tre uker igjen, så jeg trenger ikke se alt de første dagene.

Bilde: Marked!!


Trafikken er jo en sak for seg selv da, men tar man vekk det, så er jeg positivt overrasket over hvor trygt og rolig det føles å være her. Mexicanerene er utrolig vennlige og imøtekommende. Og de gliser nok litt ekstra, når jeg på gebrokken spansk prøver å lete fram ord. Noe negativt er det jo selvsagt. Blant annet er det tiggere overalt, og søppelet flyter i gatene etter en travel markedsdag. Her må man være forsiktig hvor man går!
Regner med jeg skal komme meg videre i morgen. På hvilken måte er ikke avgjort enda, det finner vi ut i morgen..

Ingen kommentarer: