22 mai 2007

Merida



Etter å ha sovet som et lite barn, stod jeg opp forholdsvis tidlig, ene og alene for å komme meg ut av hovedstaden. Vurerte lenge buss, men kastet meg på et fly, da dette er omtrent like billig og jeg kom lengre. (Fly måtte jeg nok ha tatt uansett i løpet av turen)
Endte opp i Merida, etter en flytur som jeg vil karakteriseres som den verste noensinne. Selvsagt var det så bråkete at man ikke kunne høre seg selv tenke, men med all turbulensen, så er det første gang i historien at jeg har gått ut av et fly og vært tett ved å kaste opp!!

Fra en temperatur som en nordmann kan kalle en god norsk sommer (i Mexico City), det vil si kaldt!, fikk jeg omtrent karasjokk da jeg ankom Merida. Her er det varmt og fuktig, og angivelig 37 grader i skyggen. Snakk om å komme til tropene. Sammen med ei snål dame fra Canada, fant vi en buss fra flyplassen og inn til sentrum av byen. Greit å være ved sine fulle fem på en slik ferd, da bussjåføren knapt har tid til å stanse for å slippe av og ta på passasjerer.
Etter å ha travet gatelangs vel og lenge, fant jeg endelig vandrerhjemmet som jeg var ute etter. Bor nå i et typisk dorm (det blir vel sovesal på norsk?) sammen med flere andre jenter. Virker stille og rolig. Miljøet rundt er upåklagelig, masse hyggelig folk, hengekøyer over alt, og til og med salsatimer på kvelden! Rakk nå aldri den dansetime, da det ble mat og shopping i stedet. Har blitt kjent med ei hyggelig argentinsk dame, som var såpass kulturellt interessert, at hun forbarmet seg over meg, og viste meg rundt i denne vakre byen.
Merida er en travel, men hyggelig plass. Gatene er trange og folkene myldrer. Her som i resten av Mexico, er det mye å se. Arkitekturen er nok en gang imponerende, og det er den første byen som ble grunnlagt av indianerene og betegnes som selve hovedsete for maya-kulturen i landet

Kvelden er i ferd med å ta slutt, og det er også internett-kapasiteten min. Ved min side sitter det en kar som spiller gitar og synger på spansk (og jeg skjønner ikke noen ting, hehe..) Perfekt!
Så nå er det bare å nyte ferien....

Ingen kommentarer: