30 mai 2007

Semuc Champey og El Retiro

En sju timers busstur sammen med gale israelere og polakker førte meg til et paradis. Jeg er nå i Lanquin, en bitte liten by i hjerte av Guatemala. Vi er nærheten av et naturreservat som har utrolig mye å by på. For det første så er plassen, El Retiro, som vi bor på ganske spesiell. Naturen er fantastisk, bambushytter, elv rett utenfor døren, og det er rene dyrehagen med ville høner med kyllinger som tripper rundt. Det er også naturvennlig, med biologiske toaletter, vegetarmat osv... Mange hyggelige mennesker gjør det og til at det aldri er kjedelig her..


Bilde av israelerne, polakkene og meg! Bra gjeng!


Dagen i dag skulle brukes i Semuc Champey, et naturreservat. Vi ble henta i en pickup-truck der samtlige ble stuet bak på lasteplanet og kjørt av gårde. Når vi kom fram fikk vi beskjed om bare å ta på bikini og gode sko. Etter bare to minutter stod vi utenfor en grotte.
Med stearinlys (hodelykt for noen) vandret vi innover i nærmere en og en halv time. Helt fantastisk. Måtte svømme enkelte steder, klatre i stiger, og balansere på glatte steiner. Vi hoppet også fra en liten høyde på 2-3 meter. Knall.
Videre gikk turen til elva. Vi fløt nedover på ringer, og fikk se mange fugler og dyr. . Etter en stund, kom vi til en bro, som jeg i utgangspunktet trodde vi skulle over.. Men neida. Vår gale guide skulle ha oss til å hoppe fra 12 meters høyde og ned i vannet. Vel vel.. ikke alle gjorde det, men jeg kunne jo ikke feige ut. Jeg er jo norsk viking. Skulle kanskje tenkt meg litt nøyere om, for jeg landet litt feil i vannet, og slo pusten ut av meg, og ryggen min er ikke særlig bra(landet litt feil). Slutt på selvmordsforsøk for meg nå. Ikke mer leke-tøff-i-tryne-Marthe. Hehe.. vel vel..
Etter en rask lunsje gikk vi over broa (ingen som hoppet!) og over til champagne-bassengene.. Vannet er så klart at man ser til bunnen i alt.. Må viser bilder, for jeg klarer ikke beskrive. Naturen er nesten urørt og ur-skog aktig..




Har det helt knall og må nok være her en stund nå.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ciao bella!!! Endelig tilbake fra Tynset. Tror du opplever mer enn jeg gjør... Må få si at du er veldig flink til å beskrive det du opplever "over there". Er nesten som å være der selv, el kanskje ikke helt... Her hjemme er det småkaldt og pissregn, Jobb igjen i morra, med påfølgende nattevaktshelg. Skriver mer da... Take care!!!