27 mai 2007

Guatemala og Tikal

Det første som møtte oss fra grensen (Belize) var grusveier, skogbrann og jungel. Landet er hakket fattigere enn de landene jeg har vært i, og det vil også si billigere. Forøvrig er det ganske frodig her, og jeg gleder meg til å se mer...
Kom til en trivelig by, kalt Flores, som ligger på ei øy midt ute i en innsjø. Det er rimelig idyllisk her for å si det sånn.. Smale trange gater, hyggelige mennesker som sier hei til deg uansett om du er sur eller ser ned i bakken. De kan forøvrig veldig lite engelsk, men jeg stottrer meg fram på den lille spansken jeg kan. (Neste gang jeg skal hit, skal jeg ta spanskkurs, og dermed basta!!)
Den egentlige grunnet til at vi kom akkurat hit, var Tikal. Tikal kjennetegnes som den viktigste byen i Maya-indianer-riket. Og til nå de eneste pyramidene jeg har brydd meg med å besøke. (det finnes så innmari mange her borte, ama!!)


Uansett.. Tikal var målet, og da bestemte vi oss for å ta den anbefalte turen! Det innebærte at vi ble hentet 0320 (vi snakker midt på natta her altså!!) for å rekke soloppgangen. Den var forøvrig helt fantastisk, spesielt fra toppen av en pyramide. Alle som var der (over 100) var helt stille, og man kunne høre jungelens lydere. Virkelig helt spesielt. For vi var virkelig i jungelen. Du kunne knapt se pyramidene på det enorme området på grunn av det, og man måtte klatre opp på en pyramide for å se en de andre. Historien om mayaene er veldig interessant og vi hadde heldigvis guide som forklarte litt. Man føler seg litt punktert på enn sånn dag; lite søvn (les: zombie), lite mat og alt for lite vann. Og så skal jeg hilse og si at temperatur på over 40 varme midt inni jungelen ikke akkurat kvikker deg opp!! Det er bare helt forjæv.... varmt her. Skal bli godt å bare slappe av og henge i hengelkøya resten av kvelden!!

Reiser videre sørover i morgen for det siste stoppestedet i Guatemala, før jeg reiser tilbake til Mexico. Trives veldig godt på reisefot, og har vel nesten vært på nippet til å sende mail til sjefen og spørre jeg ikke bare kunne fått et par månders permisjon.. Men jeg tror ikke på julenissen, så jeg får vente til neste reise i stedet.

Ingen kommentarer: