19 juli 2010

Beijing

Fra Xi'an til Beijing ble det nattog, ikke fordi jeg er blakk eller noe annet, men fordi tog må også prøves. Det er i hovedsak fire klasser på toget, to sitteklasser, en hard og en myk, og to «ligge»-klasser, en hard og en myk. Jeg gikk for det billigste sovealternativet som tross mye paranoide bekymringer, ble veldig bra til slutt. Selv om togturen to over 14 timer, og doene ikke helt kan klassifiseres som annet enn veldig kjipe, var jeg fornøyd når jeg kom fra til hovedstaden. Jeg hadde jo til og med sovet!


Det er sommerferie her nå, og det er rimelig mye folk over alt, så når jeg skulle til den Forbudte by, følte jeg at halve byen også var der. Var også en annen kø som var enda verre, og den var til Mao's mausoleum. Jeg har personlig ikke sett en lengre kø, og kan ikke en gang prøve å bedømme hvor lang den var. Vel uansett, den forbudte by hadde nok av folk, og det ble kø gåing hele dagen. Jeg ble relativt frustrert etterhvert, for kineserne er noe for seg selv. De er ikke spesielt hyggelige i kø, og har gjerne med seg paraplyer i all mass, så briller er påkrevd. Jeg synes også det ikke har spesielt god kø-kultur, og er i tillegg litt lite sofistikerete når deg raper, hoster, peller seg i nesa etc helt offentlig. Men det er nå bare min mening. Selvsagt finnes det supersøte, høflige og dannede, men jeg tror at kø-ing bringer frem det verste i folk, også i meg..

Før inngangen til den forbudte by! Paraplyhelvete!

Ikke alene innenfor murene heller...

Den forbudte by var imponerende nok, men når man går og står i kø hele tiden, blir også mye av gleden borte. Beijing har mye å se, og derfor prøver jeg å være effektiv også, og samme dag som den forbudte by, rakk jeg også Himmel-tempelte. Med betraktelig mindre folk. Riktignok ikke så storslagent, men parken rundt er enorm, og jeg tror jeg opplevde det som skjedde her som det morsomste hittentil i Beijing. Det har seg sånn at kineserne gjerne går ut for å gjøre ting, spesielt til parker, om det er å synge karaoke, danse eller gjøre morgengymnastikk. I alle fall i denne parken danset folk som bare det, sannsynligvis til Kina-pop-musikk, og dette var meget underholdene.

Unge og gamle, par og enslige, med rekvisiter og uten,moro og underholdene var det i alle fall!

Ting som jeg kan krysse av på lista i tillegg til tidligere omtalte: perlemarkedet, slikemarkedet, lama-tempelet, den himmelske fredsplass (som er alt annet en himmelen!), sommerpalasset og sikkert noe annet også, som jeg ikke vet at jeg har sett.

Sommerpalasset, sett fra båt

Mat er nødvendig og en tur til mat-nattmarked gav ikke nødvendigvis den helt store apetitten. Riktignok er det meste som er fritert godt (!), men her var det litt utenom ordinær husmannskost (skorpioner, edderkopper, sjøhester, biller, marker, sjøstjerner for å nevne noe). Det verste var de sprellende skorpionene, som stod på utstilling, og ventet på å bli stappet ned i frityroljen. Nå spiste jeg også helt fantatstisk god mat her, bland annet fritert iskrem, melk og bananan, som var som dessert fra himmelen. Måtte ha to runder på denne mat-stasjonen.

Skal det være en liten smakebit??

Ingen kommentarer: