11 juli 2010

On the road again og Yangshou

Livet går sin gang her i varmen, og for å komme fram til enkelte destinasjoner må jeg ta drosje. Det kan i selg selv være en veldig spennende opplevelse, og kan ikkeholde alt fra et radioteater om trådløst internett, kinesisk opera, til reklameshow på en skjerm bak sjåføren. Av og til kan også en sportsBH være nyttig, og det hører med til en drosjetur at sjåføren banner litt på «ekte» engelske, tuter i passe mengde og blinker frenetisk med lysene på mørke veier (som beskjed: her kommer vi!). Så sent på torsdagskvelden kom jeg fram til Guilin, med drosje, og de 14 tilbakelagte milene innehold et knippe av de forgående begivelenhetene. Yangshou var plassen, og er en stor naturperle.

Byen er også livat, og det visste jeg på forhånd, men at det skulle være så mye ferierende kinesere her hadde jeg aldri trodd. Visstnok skal dette stedet være feriested nummer en for kineserne.
Det er nok delt opp litt her, for i hovedgata er det stort sett «kinesiske» barer med «pole-stenger», karaoke og intens musikk. Innkasterne her hyler og klapper, og er lite på utkikk etter vestlige turister.

Massasje er populært og ekstremt billig. 35 kroner for en time fotmassasje er ikke gærnt. Særlig beroligende var det riktignok ikke, men underholdene var det. Først blir jeg plassert i et rom med fire kinesere som snakker i munnen på hverandre, men som også er veldig hyggelige. Så skrur det på Tven og setter på noe som sikkert måtte være kinas svar på idol eller melodi grand prix. Og det hørtes ut som Kinas svar på Hellbillies og Kaptein Sabeltann ble reprensentert. Oppi alt dette, og selvsagt en veldig god massajse, er lokalet strategisk plassert rett over et utested, så «dunk-dunk-dunk» er nesten i hjerterytme-tempo følger med på kjøpet. For å dempe bassen litt bestemte jeg meg får å kjøpe en te på veien hjem. Jasmin te hørtes fint ut, og det ble det. Og det ble også en fin luftfrisker på badet mitt, for hele teen smakte som parfyme!

En super sykkeltur ble gjennomført i går, og stiv og stølhet kommer vel i morra igjen tenker jeg. Var ute i over 6 timer til sammen og landskapet her er bare helt spektakulært. Det er klippestener over alt, og det virker nesten litt for fantasifullt. Jeg har tatt en del bilder kan man si, og hadde store planer om å legge ut noen, men jeg får feilmeldinger hele tiden.

1 kommentar:

Heidi sa...

ÅÅÅÅ som jeg skulle ønske jeg var med deg nå!!! Vi var kun i Nanning, men Linnea og jeg anbefaler en tur til BEIHAI!!