04 juli 2010

Hong Kong

Fra flyet kunne jeg se grønne åser og blanke glinsende skyskrapere i hopetall. Forventningene var nok litt høye etter som de jeg møtte i KK skrøt uhemmet av Hong Kong. Dog hadde jeg fått mine advarsler både gjennom reservering av hostel og ved å lese på internett.

Etter endelig å ha kommet fram til der jeg skulle bo, ble jeg møtt av et dusintalls indiske og kinesiske «hawkere»/selgere som gjerne vil selge deg enten klokker, overnatting eller falske vesker. De prøver gjerne å forvirre deg, og du bør inneha en god porsjon sunn skepsis. Etter å ha trøtt avfeid 10 stykker på 10 meter fant jeg endelig noe som lignet på en heis. Dette var en annen realtitet enn både Kuala Lumpur og Kota Kinabalu, der det mest slitsomme på gata var en og annen taxisjåfør. Nå bor jeg riktignok utenfor det mest beryktede stedet i metropoloen når det gjelder sånt da. Hostelet var selvsagt fullt i «dormen» jeg skulle bo på, så jeg fikk et eget rom. Så var det Hong Kong og standard da. Selv om byen og skiltene er store er alt annet ganske så lite. Møkkete og lite hjemmekoselig, men man får vel det man betaler for. Til min store overraskelse er fire-sengsrommene betrakelig koseligere og renere, så da var det greit å bytte til det.

Hong Kong ja, en skikkelig storby, som ikke ligner på noe annet jeg har vært i. Det overgår nok Kuala Lumpur i farger, neonskilter, antall mennensker (7 millioner på 1100 kvadratkilometer) og kaosfølelsen. Kinesiske skilt dominerer stort, også på neonfronten, og den velkjente fiskeduften (tørka fisk) finner man i sånn ca hver 3. butikk i vanlige gater. Fra lufta så byen relativt blankpolert ut, noe som faller fort i grus etter å ha tatt noen bakgater i nærmere øyesyn. Sågar er det fancye strøk der de store gutta opererer (gucci, fendi, dolce, prada, armani og resten av gjengen). Men dette er jo ikke veldig spennende, og heller ei økonomisk, så ei frøken med ryggsekk får vente på Chinatown i Kuala Lumpur is stedet.

Vel jeg glemte jo å si hvor jeg var hen da. Jeg er i Hong Kong, men er i bydelen Kowloon, Tsim Sha Tusi, for de som er lokalkjente her. Før i dag tok jeg «Star Ferry»-ferjen til Hong Kong øya og dro med trikken til Victoria Peak som har den beste utsikten byen har å by på over seg selv. Angivelig er det helt fantastisk på kvelden, men nå har jeg vært der en gang, og det får holde med dagsutsikten.

Ferja til Hong Kong og Victoria Peak

Ellers har jeg vandret rundt omkring i to dager nå, og føler jeg har størrelse 45 i sko. Litt småshopping er det blitt, men ikke så mye spennende. Kina-kjole nummer-gudene-vet er på plass, og det blir nok flere i løpet av turen.

Kvelden i går ble avslutta med en ei flaske med rødvin (happyhour!) på en irsk pub i kjellern der jeg bor. I kveld håper jeg at jeg møter noen fra den irske puben igjen, så får vi se om det blir noen skyskraper-bar-turne!? Livet er herlig, og med passe store utfordringer. I morgen får jeg vite om visumet mitt er i orden..

Ingen kommentarer: