21 juli 2010

Den kinesiske mur og litt mer mat!

Mandag ble det gjort ekstremt lite for min del. Det er har gått i hundre til nå, og det er så mye severdigheter at jeg har prøvd å fått gjort to ting hver dag, en liten og en stor. Det har gått bra, men mandagen altså, da gjorde jeg ingenting. Fikk til og med take-away bragt til her jeg bor. Forøvrig så bor jeg meget tradisjonelt her i byen, i en såkalt hutong. Det er lav-bebyggelse, og et typisk hus består av et gårdsrom som er stort, og som omkranses av mange rom. Gårsrommet er hjertet, og man må ut i det hver gang man skal til et annet rom. Det er også en slags vinterhage her, og huset i ytterkant er av murstein, men inne er det kun tynne vegger. Med tanke på at Beijing også har en meget kald vinter, er det ikke rart at det er store varmeovner i hvert eneste rom.

Gårsds-rommet, med kjøkkenet til venstre

Kvelden på mandag ble det arrangeret dumpling-fest her, og vi fikk være med å lage den tradisjonelle maten. Dumpling er deig som man kjevler ut til små rundinger, putter kjøtt etc inni. Deretter er det mest vanlig å dampe dem, men man kan også steke eller fritere dem.

Først lage, så spise!

Tirsdag var tid for den siste store, kanskje den største Kina attraksjonen. Jeg skulle på den kinesiske mur!! Først ble jeg hentet kl 0600 for å bli kjørt litt på kryss og tvers for å hente andre turister, før vi kom oss ut på motorveien (vel...) og kjørte i gode 3 timer! Vel framme i Jingshaling, som denne delen av muren heter, tok jeg taubane opp for å spare tid. Og for et syn. Muren strekker seg over grønnkledde topper, går over i evigheten føles det som. Lenger enn øyet kan se.

Marthe på muren!


Muren her er mer autentisk og orinal enn den som er nærmere Beijing, og den er også en klatreutfordring, for det går mye opp og ned, og er bratt og ulent mange steder. Vi kunne forørig ikke hatt et mer perfekt vært, med blå himmel (som man aldri ser inni byen grunnet smog) og knallsterk sol, var dette en drømmedag ute i det fri.

Så langt øyet kan se

Vi hadde også selgere med oss over alt, brus, øl, t-shirts eller spisepinner, her var utvalget stort!

Siste kvelden i Beijing ble «feiriet» med et resturantbesøk a meg og et norsk par som akkurat har kommet (med den transsibirske jernbanen). Vi spiste som seg hør og bør, peking and, og et halvt dusin andre retter.

Turen min nå er snart ved veis ende. Jeg reiser fra Beijing på ettermiddagen og skal ha tre dager i Kuala Lumpur før siste transportetappe hjem. Mandag er det striskjorta og havrelæfsa att!


Ingen kommentarer: